Huisvesting Poolse flexwerkers

glenn millsdonderdag 06 oktober 2011 10:47

Twee ondernemende broers hebben de gemeente gevraagd of het mogelijk is om arbeidsmigranten te huisvesten in hun eigendom: het voormalige Willem de Zwijgercomplex, ook bekend als huisvesting van de Glenn Mills-school. Het college heeft aangegeven vooralsnog geen harde reden te hebben om dat niet te willen onderzoeken. Maar het college wil eerst in gesprek met omwonenden voordat er een definitief voorstel naar de gemeenteraad gaat. Dat gesprek met de bewoners is gepland voor 18 oktober a.s. Als de huisvesting doorgaat is er namelijk een aanpassing van het bestemmingsplan nodig. De ChristenUnie vindt het verstandig dat het college deze volgorde aanhoudt.

De aanleiding

Er is landelijk behoefte aan fatsoenlijke en voldoende huisvesting voor arbeidsmigranten. En vaak lezen we in de media immers over erbarmelijke toestanden die je hierin kunt aantreffen. Voor onze gemeente gaat het in principe om Poolse flexwerkers. Misschien is het deels een verschuiving van woonplek, omdat er ook nu al een groot aantal Polen is gehuisvest op een camping in de directe omgeving. Het Willem de Zwijgercomplex staat leeg, dus ligt het voor de hand zo’n verzoek zorgvuldig te wegen.

De bezwaren

Uit de media is op te maken dat dit voor enige beroering zorgt. Aan sommige ronduit discrimerende opmerkingen gaan we hier voorbij. Toch is het eerlijk onder ogen te zien dat er zorgen zijn over wat we maar even noemen ‘aanpassingsproblemen’. Er zijn serieuze signalen over cultuurverschillen tussen deze groep Poolse werkers en onze bevolking. Ook zijn er incidenteel negatieve ervaringen met het gedrag van sommige Polen. Zoiets moet niet ontkend worden, maar waar mogelijk zal daarover gesproken moeten worden met deze mensen. Gastvrijheid is goed, maar van gasten mag je ook verwachten zich als zodanig te gedragen. Als het gaat om wetsovertredingen is het uitgangspunt heel concreet: we leven in een rechtsstaat waarin iedereen zich aan de wet moet houden, en wie dat niet doet wordt door politie en justitie aangepakt, Oldebroeker of niet. Maar ook de andere kant verdient aandacht: de bedrijven moeten zorgen voor een gezond arbeidsklimaat, en eerlijke arbeidsomstandigheden, beloning e.d. Overigens kunnen we uit de pers opmaken dat ook de initiatiefnemers zich dit goed realiseren.

Waar het om gaat

Verder is het goed ons ervan bewust te zijn dat het niet gaat om vluchtelingen- of asielzoekers, maar om mensen die met een economisch motief. (Vroeger noemden we ze gewoon gastarbeiders.) Onze fractie stelt dus voorop dat wie dan ook zich aan de wet dient te houden. Ook werkers uit een ander land hebben een legitiem recht hier te verkeren en te werken. Daarbij kan wel de vraag gesteld worden of er geen onbalans ontstaat als er een zo’n groot segment aan buitenlandse werkers instroomt. Het is dus zaak zorgvuldig oog en oor te hebben voor de bezwaren die er leven. De inwoners - in het bijzonder de bewoners in de directe omgeving - dienen gehoord te worden. Misverstanden en verkeerde beeldvorming moeten uit de weg worden  geruimd. Ook is het van belang te horen welk ervaringen dergelijke plannen elders hebben opgeleverd. Wij gaan ervan uit dat er op 18 oktober over al deze aspecten goede voorlichting komt.

Het proces

De democratische spelregel is dat de raad pas een standpunt inneemt op basis van een concreet voorstel van het college. Dat wachten we dus af. Als fractie van de ChristenUnie zijn we voor de benadering die het college kiest. We hebben hierboven een aantal vragen genoemd die ook onder de bevolking leven. We hopen dat het college in staat zal zijn in een open gedachtewisseling met de bewoners tot een goede besluitvorming te komen. Daarna is de gemeenteraad aan zet wanneer het college de raad om een principe-uitspraak vraagt. En op basis daarvan komt er dan eventueel een concreet voorstel tot wijziging van het bestemmingsplan. Het is de verantwoordelijkheid van de overheid en de gekozen volksvertegenwoordigers om besluiten te nemen. Het is daarbij van groot belang dat zulke besluiten voldoende draagvlak hebben in de samenleving. Als dit - bijvoorbeeld door wettelijke kaders of afwegingen van algemeen belang - niet mogelijk is moeten besluiten in ieder geval kunnen worden begrepen door de burgers.

Ton van Leijen

Archief > 2011 > oktober