Dorpsgesprekken: gaat goed, kan beter (Column)

Acties grootwoensdag 02 september 2009 09:00

Het gaat goed met de dorpsgesprekken, maar het kan nog beter. Onze fractie ziet het grote belang van deze vorm van contact tussen het college als lokaal bestuur en de burgers. Het college bestuurt, en krijgt regels en geld van de gemeenteraad. Daarom zitten raadsleden tijdens de dorpsgesprekken in de zaal, maar houden daar hun mond. En geloof ons: dat valt niet altijd mee!

Zo langzamerhand komen de gesprekken steeds beter uit de verf. Burgers kunnen ( kritische) vragen stellen, toezeggingen worden op een scherm zichtbaar vastgelegd, en er is verantwoording achteraf. Een dorpsplan met een dorpsbudget ondersteunt dit alles. Overheid en burgers raken zo meer aan elkaar ‘gewaagd’.

Nu gaat er ook iets anders opvallen, namelijk het tempo van verbeteringen. Dat merkten wij vooral bij het dorpsgesprek in Hattemerbroek. De wijkagent gaf veel goede uitleg, ook over de grenzen van de personele inzetbaarheid. De wethouders en de wijkcontactambtenaar legden uit waarom bepaalde zaken niet kunnen of zo traag verlopen. Terecht: burgers moeten weten dat mankracht en geld beperkt zijn.

Maar tegelijkertijd werd zichtbaar dat bepaalde zaken wel erg lang duren. Woningbouw, vervuiling in het bosgebied, overlast door vrachtauto’s, om niet meer te noemen. Dan volstaat niet de uitleg dat de politie niet overal kan staan, of dat een bepaalde prioriteit niet is gehaald. Dan komt er het moment dat de overheid zelf moet constateren: dit is wel uit te leggen, maar niet goed te praten.

Wat ons betreft was dat moment er in Hattemerbroek. Veel uitleg en verklaring, maar per saldo was er daar weinig gerealiseerd. Het college had dat naar onze indruk zelf wel in de gaten, maar de genoteerde actiepunten dekten niet voldoende de gevoelens van de aanwezigen. Het is voor ons als fractie een aansporing om de druk op de ketel te houden. Bij een volwassen verhouding tussen overheid en burgers hoort ook bewaking van het tijdig nakomen van afspraken.

Reageren of meedenken? Dat kan via mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl.

Henk van Bergeijk, Gijs van den Brink, Dries van de Grift, Ton van Leijen, Cees Souman, Engbert Jan Ruitenberg, Inge de Vries

Column

Reacties op 'Dorpsgesprekken: gaat goed, kan beter (Column)'