Volharding ChristenUnie levert eindelijk subsidie op voor LOCO

imagesCAF4J8V3woensdag 09 maart 2011 16:20

Locomediagroep dient subsidie te ontvangen voor haar activiteiten. Dat was en is de opvatting van de fractie van de ChristenUnie. De ChristenUnie heeft zich al vele jaren positief uitgesproken over het belang van de Loco. Tot voor kort stuitte een vorm van subsidie af op een principiële stellingname van de kant van Loco. Sinds vorig jaar is er een nieuwe wetgeving, te weten de mediawet. Daarom diende de fractie in november 2010 een motie in om de beweging er weer in te krijgen. Gisteravond is de subsidie voor Loco opnieuw een belangrijke stap dichterbij gekomen.

Mediawet en zorgplicht

De gemeente heeft op grond van de mediawet een wettelijke zorgplicht. Die plicht bestaat hieruit dat de gemeente het functioneren van de lokale publieke media instellingen dient te bekostigen. De gemeente ontvangt via het gemeentefonds daar een rijksbijdrage voor. Aan de inzet van deze rijksbijdrage kunnen voorwaarden worden verbonden, waar de lokale media aan moeten voldoen.

Verantwoording

Om voor subsidie in aanmerking te komen moet er een door een accountant goedgekeurde jaarrekening worden aangeleverd.  Voor de gemeente levert dat inzicht in de besteding van de middelen. De middelen dienen op rechtmatige en transparante wijze besteed te worden.

Aan het begin van ieder jaar – zo is de bedoeling - ontvangt de Loco 75 procent van de subsidie, naar de norm van de landelijke overheid. In het derde kwartaal van het daaropvolgende jaar kan de Loco verantwoording afleggen van het afgelopen kalenderjaar. Wanneer de middelen correct zijn ingezet ontvangt Loco de overige 25 procent subsidie. Wanneer de middelen niet geheel correct zijn ingezet wordt de 25 procent subsidie niet verstrekt. In een situatie waarin de middelen in het geheel niet volgens de voorwaarden zijn ingezet kan de 75 procent subsidie worden teruggevorderd.

Subsidie 2011

De verstrekking van subsidie over de afgelopen jaren is uitgesloten omdat de Loco niet  kon meegaan in het beleid dat toen gold.  Voor het lopende jaar wil de fractie van de ChristenUnie de hardheidsclausule toepassen. De bekostiging zal plaatsvinden vanuit de post onvoorzien. Met ingang van 2012 kan op basis van een toevoeging in het Algemene Subsidie Verordeningen (ASV) de subsidie worden verstrekt. En dan zal de bekostiging betaald worden uit de post nieuw beleid.

Inzet subsidie LMG

De LMG heeft als taak programma’s te maken die rekening houden met de in de gemeente levende maatschappelijke, culturele, godsdienstige en geestelijke stromingen. Daarmee is gezegd dat de Loco zelf gaat over de eventuele inzet van de verkregen gelden. Loco kan de keuze maken voor de inzet van personele formatie. De gemeente heeft geen verplichtingen aan personeel dat loco inzet op basis van de subsidie. De fractie van de ChristenUnie is blij met de steun van de ABO voor dit voorstel.  De beide PvdA-leden moesten zich van besluitvorming onthouden omdat ze beide werkzaam zijn voor de LMG. De fractie van de ChristenUnie is van opvatting dat de rijksbijdrage 1 op 1 doorgesluisd dient te worden naar de loco. Wanneer de rijksbijdrage verdwijnt, wordt de subsidie stopgezet. De fractie van de ChristenUnie hoopt dat de medewerkers en vrijwilligers van LMG nog lange tijd hun medewerking zullen mogen verlenen zodat de LMG haar stem kan laten horen in het medialandschap.

Gijs van den Brink

Reacties op 'Volharding ChristenUnie levert eindelijk subsidie op voor LOCO'