Windmolens: een tussenstand

vrijdag 01 april 2011 12:01

De vraag of de windmolens er echt komen is nog niet beantwoord. Het is een lange weg met ingewikkelde afwegingen. Deze week kwam er een nieuw voorstel van het college van Burgemeester en Wethouders voor de te volgen procedure, waarbij het gaat om een bestemmingsplan voor 4 windmolens in Hattemerbroek. Het nieuwe voorstel is: eerst een plan-Mer (=milieueffect-rapportage)-procedure uit laten voeren, en daarna beslissen of de impact daarvan wel of niet acceptabel is. Dit spreekt ons als fractie van de ChristenUnie meer aan dan het oude voorstel, dat was namelijk om onze beslissingsbevoegdheid bij voorbaat over te dragen aan de provincie. Over de manier waarop deze informatie ons bereikte, en dan met name het late tijdstip, zijn we minder positief.

Woensdag 30 maart stond op de agenda van de commissie Ruimte en grond weer het voorstel om in te stemmen met het plaatsen van 4 windmolens in Hattemerbroek, en de procedure uit te laten voeren door de provincie. In de vergadering op 16 februari van deze commissie waren er nog vragen gerezen over de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad in Oldebroek als besloten zou worden om dit plan door de provincie te laten maken. Eén week voor de vergadering kwam er een mailtje van wethouder Hoorn dat er na de collegevergadering van dinsdag 29 maart extra informatie naar de commissie zou komen. Welgeteld 22 uur voor aanvang van de vergadering kwam er via mail aanvullende college-informatie. Met antwoorden op de openstaande vragen en een nieuw collegevoorstel.

Voor ons als fractie van de ChristenUnie vinden we dit niet gepast. De meeste raadsleden hebben een volledige baan naast het raadslidmaatschap en willen graag goed voorbereid op de vergadering komen. Ze willen over serieuze veranderingen ook als fractie overleg kunnen plegen. Als de informatie dan op een dergelijk laat tijdstip komt, is dit allemaal niet goed mogelijk. Ook vinden we het niet correct naar de belanghebbenden die op deze manier ook niet de gelegenheid hadden om de informatie tot zich te nemen en daar op te reageren. Daarom hebben we bij de agendavaststelling voorgesteld om dit onderwerp die avond niet te behandelen.

Het verbaasde ons zeer dat de andere aanwezige partijen (ABO was niet aanwezig bij de agendavaststelling) wel bedenkingen hadden bij het late tijdstip van informatieverstrekking maar hier toch genoegen mee namen. Zo werd bij meerderheid besloten dit onderwerp wel te agenderen. Dat is democratisch, dus hebben we ons daar bij neergelegd en ons niet aan de discussie onttrokken. In de meningsvormende ronde hebben we toen gediscussieerd over het belang van windenergie en of deze molens van 150 meter tiphoogte wel in Hattemerbroek moeten komen. Welke randvoorwaarden kunnen we stellen en welke inspraak en participatiemogelijkheden kunnen we afspreken. In de raadsvergadering van 12 april zullen we daar een beslissing over nemen.

Het nieuwe voorstel van het college luidt als volgt:

• Uit te spreken mee te werken aan het realiseren van windmolens aan de N50 als de MER-uitkomsten positief zijn.
  • Biomassa Van Werven Energie moet zorgen voor een milieu effect rapportage (een zogenaamde MER). Dit brengt exact in kaart wat de effecten van de windmolens zijn voor milieu.
  • Als de resultaten van de onderzoeken bekend zijn, gaat het college met deze uitkomsten naar Hattemerbroek om dit toe te lichten en te bespreken met de inwoners.
  • De raad neemt een besluit of en hoe zij verder gaat.

Dit plan van aanpak past beter in onze uitgangspunten die we steeds hebben verwoord. We willen als fractie dat de raad van Oldebroek beslissingsbevoegdheid houdt nadat het plan-Mer onderzoek is afgerond. Dit onderzoek zal moeten aantonen welke gevolgen de molens zullen hebben voor het milieu en de leefbaarheid in de omgeving van de te plaatsen molens. Voor ons is dan wel belangrijk dat we ook inspraak hebben in de te onderzoeken aspecten.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Windmolens: een tussenstand'