ChristenUnie pleit voor recreatief gebruik militair oefenterrein

maandag 02 mei 2011 09:51

Een langgekoesterde wens van de fractie van de ChristenUnie is om het militair oefenterrein te kunnen gebruiken voor recreatieve doeleinden. Vorige week gaf minister van Defensie Hillen aan militaire oefenterreinen vaker open te willen stellen voor motorcrossers, wandelaars en fietsers. Hij noemde daarbij speciaal de Veluwe. De fractie constateert met genoegen dat het politieke klimaat verandert en wil daar graag op inspelen. Het zou een geweldige impuls betekenen voor recreatie en toerisme, niet alleen voor onze gemeente, maar voor een brede regio. Het biedt nieuwe perspectieven voor lange afstandsroutes voor fietsers en wandelaars. Daarover stelt de fractie vragen aan het college.

Het recreatief gebruik van het militaire terrein, of een deel ervan, komt in zicht door de uitspraken van de minister, maar ook door het feit dat er een behoorlijke krimp plaatsvindt in juist het onderdeel Landmacht. Daardoor gaan dergelijke terreinen in functie en gebruik veranderen. Zo komt het ideaal van een traverse voor fietsers en wandelaars dichterbij. Dat kan een doorsteek zijn ter hoogte van ’t Loo en dan aansluitend op de Dellenweg, maar ook andere varianten en gebruiksmogelijkheden zijn denkbaar, aldus de fractie.

De fractie is zich er heel goed van bewust dat aan dit gebruik van het terrein de nodige haken en ogen zitten. Zoals de (on)veiligheid van het bekende schietterrein. In principe is dit op te lossen door een beveiligde traverse aan te leggen; niet het hele gebied hoeft immers opengesteld te worden. Een tweede belemmering, die daar ook mee verband houdt, is van financiële aard: een doorsteek als door de fractie bepleit zal natuurlijk een behoorlijke investering vergen. Wij zijn – zo stelt de fractie - behalve idealisten ook realisten: een dergelijke mogelijkheid zal een lange aanloop nodig maken.

Niettemin moet het ergens beginnen, en de eerste fase is die van ideaal, visie, en draagvlak. Het belangrijkste is allereerst de politieke en bestuurlijke wil om te werken aan een levensvatbaar perspectief voor dit plan. Daarom vraagt de fractie aan het college of het de mening van de fractie deelt dat een route die het militaire oefenterrein doorsnijdt (of andere varianten) een zeer aantrekkelijke aanvulling vormt op de bestaande recreatieve en toeristische mogelijkheden: is het college bereid zich daarvoor in te zetten? En is het college bereid om met de instanties die het betreft, primair (de minister van) Defensie en de Provincie, maar ook andere, overleg te openen gericht op draagvlak voor dit initiatief? En wil het college in overleg met die instanties een plan ontwikkelen, waarin o.a. de financiële haalbaarheid wordt onderzocht?

Via onderstaande link is download van brief aan het College beschikbaar

TitelBestandsgrootteMIME-type
vragen traverse militair oefengebied 2 mei 2011144,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'ChristenUnie pleit voor recreatief gebruik militair oefenterrein'