ChristenUnie kiest voor handhaving steun kleine verenigingen en tafeltje dekje

vrijdag 20 mei 2011 20:12

De fractie van de ChristenUnie wil graag dat de huidige organisaties die de minimale subsidie van 500 euro ontvangen deze subsidie behouden. Ook het schrappen van de ouderenadviseur en de korting op het ouderenwerk vindt de fractie geen goed idee, evenals het terugbrengen van de vergoeding voor de bezorging van warme maaltijden (tafeltje dekje) van vijfmaal naar drie maal per week. De voorgestelde bezuiniging voor de uitgebreide verslaglegging van de raadsvergadering kan niet de instemming krijgen van de ChristenUnie.

In de raadsbrede commissievergadering Middelen van afgelopen donderdag heeft de ChristenUnie op deze en andere aanpassingsvoorstellen gedaan voor de bezuinigingsplannen. De fractie heeft diverse amendementen (wijzigingsvoorstellen) aangekondigd om het voorstel van het college van B&W aan te passen en zal uiteraard ook concreet aangegeven waar de financiële dekking vandaan moet komen. Op 31 mei komt de gemeenteraad bijeen. Dan zal blijken voor welke wijzigingen een meerderheid zal zijn en welke bezuinigingen er uiteindelijk zullen komen vanaf 2012.

Uiteraard moet er bezuinigd worden en de fractie heeft voor de bovengenoemde vermindering  van bezuinigingen ook aangegeven waar de financiële dekking gezocht moet worden. Gelet op de geringe bezettingsgraad kan er in Wezep één gymzaal gesloten worden. De fractie ziet ook mogelijkheden om in plaats van dure ambtelijke inzet voor de Schapenmarkt het verenigingsleven te betrekken in het oppakken daarvan, waarbij deze dan uiteraard ook de inkomsten mogen houden.

Bij onder andere het grondbedrijf is minder formatie nodig de komende jaren en dus kan het personeelsbudget verlaagd worden.  Wel zal er een eenmalige voorziening getroffen moeten worden ten laste van het eigen vermogen. Voorts pleit de fractie voor een intensivering van de samenwerking met andere gemeenten waardoor je met minder functies uit zou kunnen.

Ook is een aantal moties aangekondigd waarvoor de fractie steun van andere partijen hoopt te krijgen.  Zo ziet de ChristenUnie graag dat er meer organisaties gaan clusteren en samen gebruik gaan maken van elkaars ruimten zoals de bibliotheek, dorpshuizen en onderwijs.  Ook zal  onderzocht moeten worden of bepaalde taken niet beter door andere organisaties (outsourcing)  gedaan kunnen worden.

Reacties op 'ChristenUnie kiest voor handhaving steun kleine verenigingen en tafeltje dekje'