ChristenUnie positief over herontwikkeling winkelcentrum Wezep

winkelcentrum 4maandag 30 januari 2012 15:47

De leefbaarheid van een gemeente is belangrijk en daar hoort een vitaal winkelcentrum bij. De ChristenUnie gaf afgelopen donderdag dan ook alle steun aan het voorstel tot revitalisering van het winkelcentrum Meidoornplein te Wezep. Verder uitstel zou betekenen dat Wezep op termijn een flinke stap terug zal moeten doen op het gebied van winkelvoorziening en dat is niet wat de ChristenUnie voor ogen staat. Gelukkig dacht de meerderheid van de raad er net zo over.

Het voorstel tot herontwikkeling gaat uit van een uitbereiding met 2.300 m2 winkelvloeroppervlakte en 35 woningen boven de winkels, parkeervoorzieningen kort bij de winkels en een aantrekkelijk verblijfsgebied met mogelijkheden voor terras. MKB vastgoed zal dit plan gaan uitvoeren en draagt ook de financiële risico’s. De rol van de gemeente is beperkt gebleven tot de inrichting van de openbare ruimte zoals bestrating en openbaar groen. Het belang van een aantrekkelijk winkelcentrum voor Wezep en de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de inrichting van de openbare ruimten rechtvaardigen in de ogen van de ChristenUnie een gemeentelijke bijdrage van 250.000 euro mede  om de cofinanciering vanuit de provincie mogelijk te maken. En daarmee krijgt Wezep een nieuw winkelcentrum waarmee in totaal meer dan 31 miljoen euro(!) aan investeringen door ondernemers is gemoeid.

Wel heeft de fractie van de ChristenUnie enkele aandachtspunten benoemd waarover het voorstel geen duidelijkheid heeft gegeven en die dus nog wel geregeld moeten worden. Zo heeft het college desgevraagd bevestigd dat  het beheer van de parkeergarage niet voor rekening zal komen van de gemeente. Ook zullen in het plan nog enkele extra parkeerplaatsen gevonden moeten worden om te kunnen voldoen aan de parkeernorm. Onduidelijk is ook welke effecten het heeft op de verkeerscirculatie als straks in het nieuwe plan de oversteek van het Meidoornplein niet meer mogelijk is.

De fractie van de ChristenUnie heeft aandacht gevraagd voor het monument en gedenkteken tegenover de bibliotheek in het winkelcentrum. De fractie ziet graag dat het college op redelijk korte termijn met een voorstel komt voor een andere locatie binnen Wezep, en zal hier zeker de vinger aan de pols houden.

Met de financiering van 250.000 euro en de inbreng van grond (groen en bestrating) heeft de gemeente de eerste stap gezet. Het is  nu aan de winkeliers en eigenaren van de winkelpanden om snel de volgende stap te zetten en hun bijdrage te leveren om het plan te realiseren. Alternatieven zijn er niet meer en in 2014 moet toch echt de schop de grond in, voor het te laat is. Wezep kan niet zonder  een compleet, compact en comfortabel winkelcentrum waar het prettig is om te verblijven en te wonen.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'ChristenUnie positief over herontwikkeling winkelcentrum Wezep'