PSV tussen hoop en vrees

zaterdag 09 maart 2013 21:23

Vorige week werden we als politieke partijen uitgenodigd door de Paarden Sport Vereniging Noord Veluwe (PSV). Op deze avond werd ons het nut en belang van de paardensport getoond, voor de meesten geen nieuws maar wel goed de cijfers eens te zien. Dat PSV een mooie club is met goede ruiters werd ons nog eens duidelijk gemaakt. De werkelijk reden van de uitnodiging was natuurlijk de penibele situatie waarin de club is geraakt nu de gewenste planologische bestemming op locatie Brandsweg een lastige lijkt te worden.

Een goed initiatief van de vereniging om zich proactief op te stellen en proberen uit de impasse te komen. Al was de bijdrage van een oud-bestuurslid  die vooral de schuld bij de gemeente en de politiek legde niet erg constructief.  Enkele jaren geleden zijn de Noord Veluwe Ruiters en Ponyclub Oosterwolde vanuit een huurlocatie in Oosterwolde verhuisd naar de Brandsweg. De gedachte was toen om samen met de Heuvelruiters, die omwille van uitbreidingsplannen van CelaVita zouden moeten verkassen, een nieuwe gezamenlijke locatie te ontwikkelen op de huidige locatie met ontsluiting naar de Rambonnetsweg. Voor ons als ChristenUnie een mooi plan waar ook wij wel mogelijkheden in zagen. Maar het ging anders; de gesprekken tussen beide clubs liepen spaak en ook de benodigde grond bleek niet pachtvrij waardoor de ontsluiting naar de Rambonnetsweg niet mogelijk was en is. In het bestemmingsplan werd een voorlopige sportbestemming op de locatie gelegd met de voorwaarde dat de sportbestemming niet op particulier grondgebied kan komen, dus een opdracht aan de vereniging om een overeenkomst met de eigenaar te treffen om dit te regelen.

Door buurtbewoners werd beroep ingesteld bij de Raad van State die het bestemmingsplan vernietigde omdat er geen natuuronderzoeken waren gedaan. Dit laatste lijkt misschien nog wel te repareren maar een goede ontsluiting lijkt met de ambities van de club erg moeilijk te worden. En dan  is er ook nog de eigendomssituatie.

Als fractie van de ChristenUnie dragen we de sport een warm hart toe en daar valt ook zeker de paardensport onder. Maar dat staat los van het wijzigen van een bestemming op een locatie. Daar heb je ook te maken met regels en belangen van omwonenden die we ook hebben te respecteren. Daarnaast zijn de tijden dat we als gemeentelijke overheid geld over hebben om hier in te investeren echt voorbij en is het ook nog de vraag of het dan wenselijk is dat er twee paardensport verenigingen in één kern gehuisvest worden.

Al met al lijkt het een moeilijke zaak te worden om op deze locatie de gewenste bestemming te realiseren. De vereniging heeft van de gemeente tot 1 juli 2013 de tijd gekregen om hiertoe een verzoek in te dienen waarbij de gemeente dan wel bereid is de natuur- en verkeersonderzoeken uit te voeren. Het is de vraag of het verstandig is hier nog geld en energie in te steken. In het belang van de vereniging en de sport is het waarschijnlijk beter om te zoeken naar een oplossing waar het voortbestaan van de club meer kansen heeft.. Gezien de proactieve opstelling van de club en gesprekken met de voorzitter na afloop van de bijeenkomst  hebben we alle vertrouwen dat er nog een oplossing gevonden wordt . Als fractie van de ChristenUnie zijn we altijd bereid om hier in mee te denken.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'PSV tussen hoop en vrees'