Verschuivend perspectief voor gebruikers ET-hal

dinsdag 21 mei 2013 11:15

Politiek is een voortdurende afweging van belangen. Dat bleek vorige week weer rond het onderwerp van de Erica Terpstra-hal. Eerst als lang gekoesterde wens in het vizier gekomen: aankoop bleek mogelijk. In een latere fase door verslechtering van de financiële positie en andere prioriteiten echter in het gedrang gekomen. Onverwacht en eenzijdig besloot het college niet tot aankoop over te gaan. Maar dit laatste paste niet in de afspraak tussen college en raad: er zou immers een integrale afweging plaatsvinden. Integraal, dus in samenhang met de financiële ruimte, alternatieven, maar ook een andere urgente prioriteit: de noodzaak om voor de brandweer kazerne een andere plek te zoeken. Wij waren als coalitiepartijen dus kritisch. De ChristenUnie stelde schriftelijke vragen, de oppositiepartijen vroegen een debat aan. Zo werkt democratie.

Verantwoording

Formeel gezien heeft het college die bevoegdheid wel, maar het paste niet in de toezeggingen en afspraken tussen raad en college. De raadsvergadering van 15 mei stond dus in het teken van verantwoording, maar wij wilden ons daarna vooral ook op de toekomst richten: wat is er mogelijk? Waarmee zijn de huidige gebruikers van de ET-hal gediend? In de beantwoording van de schriftelijke vragen van de ChristenUnie gaf het college zelf royaal aan tot het inzicht te zijn gekomen dat de gang van zaken rondom dit collegebesluit niet goed was. Het college stelde dat het beter was geweest om het door haar genomen besluit niet als voldongen feit, maar als voorstel, tegelijk met eventuele alternatieven aan de raad voor te leggen. Zo zou dan de gemeenteraad in staat zijn de bedoelde integrale afweging te maken, en zouden de verschillende alternatieven op hun haalbaarheid beoordeeld kunnen worden. Al voor de raadsvergadering was die ‘angel’ dus uit de discussie. Maar belangrijk was dat het college tijdens de raadsvergadering bij monde van wethouder Carlo van Dijk het bijgestelde inzicht van het college nog eens bevestigde. Gedane zaken nemen geen keer, maar van fouten valt wel te leren.

Nieuwe kaders

Dat is ook de reden dat wij niet willen blijven hangen in het verleden, maar ons richten op de toekomst. In dat verband hebben zowel de ChristenUnie als de SGP duidelijke kaders aangegeven waarbinnen het college moet komen met een oplossing voor zowel een goede binnensportfaciliteit als de verhuizing van de brandweerkazerne Hattemerbroek. Zoals  het aspect communicatie. We betreuren het dat er voor de huidige gebruikers van de Erica Terpstra hal nu een onzekere periode is. In een gesprek met hen lieten zij weten wel aangeslagen te zijn, maar niet verslagen. Ze hebben inventieve en creatieve ideeën, en gaan voor een goede optimale oplossing. Vorige week vertelde één van de gebruikers ons dat zij op dit moment goede en duidelijke gesprekken hebben met de wethouder en behandelend ambtenaar, en goede hoop hebben voor de toekomst. Voor ons is communicatie een kader waarop wij als coalitiepartijen het college kritisch zullen blijven bevragen en volgen. Bij dit onderdeel is ook de communicatie met scholen benoemd en daarbij zijn de gespreksonderwerpen veiligheid en bereikbaarheid aan het college meegegeven. Ook is een betere communicatie tussen raad en college nodig. Er mag geen ruis op de lijn zijn, waardoor zaken onduidelijk of zelfs tegenstrijdig kunnen lijken. SGP en ChristenUnie zullen het college houden aan haar toezegging en hier zelf ook alert op zijn. Wij hebben er alle vertrouwen in dat dit leerpunt door het college goed zal worden opgepakt.

Financiën
De bedoelde dossiers (verhuizing van de brandweerkazerne, het verkrijgen van een goede faciliteit voor de huidige gebruikers van de ET hal, eventueel gecombineerd met nieuwe gebruikers) moet bereikt worden binnen de vastgestelde financiële kaders. Mogelijk wordt er binnen de bestaande beheersbudgetten en voorzieningen meer ruimte gecreëerd door bijvoorbeeld beheer door, of verhoging van de zelfredzaamheid van de verenigingen, privatisering, extra inkomsten uit multifunctioneel gebruik, een financiële bijdrage van ondernemers, enz. Dat laten wij graag over aan de creativiteit van samenleving en college. Wij willen echter wel een gedegen onderbouwing van de voorstellen zien. Ook de haalbaarheid voor de verenigingen en niet te vergeten de scholen moet in voldoende mate bekend zijn. Dat de gemeente Oldebroek mogelijk verliezen zal leiden op het industrieterrein H2O of op ander gebied moet worden meegenomen worden in de risicoberekening van het voorstel dat het college aan de raad zal verstrekken.

Democratisch proces

Het was goed dat de raad het college ‘aan de tand voelde’ en verantwoording vroeg. Zo hoort dat in onze democratische spelregels. De kaders die door SGP en ChristenUnie zijn genoemd, werden door de oppositie in een motie verwoord. De opdracht uit die motie aan het college was echter bij herhaling en ruimhartig door het college toegezegd, namelijk: het college komt binnen de door de raad genoemde kaders vóór het zomerreces met een voorstel. Ook met een aantal overwegingen uit de motie konden we niet instemmen. Vooral tijdens het debat namen ABO en CDA kennelijk al een voorproefje op wat hun verkiezingsinzet wordt. Er werd zodanig op de man gespeeld dat de burgemeester Hoogendoorn als voorzitter van de raad ABO reglementair tot de orde moest roepen. Uit het voorgaande blijkt dat wij het met de oppositiepartijen eens waren dat het college niet los van de raad had moeten besluiten niet tot aankoop van de ET-hal over te gaan. Maar na deze overeenstemming vielen de oppositiepartijen in de onderbouwing en achtergronden van hun kritiek ook weer uit elkaar. Zo bekritiseerden PvdA en VVD het besluit over kunstgras waar CDA en ABO mee hadden ingestemd, en bekritiseerden ABO en  CDA een besluit voor 2013 tot noodzakelijke reorganisatie, dat vorig jaar wel door VVD en PvdA werd gesteund.

Vooruitblikken

De gemeente Oldebroek besteedt in haar toekomstvisie ruim aandacht aan het sport- en cultuuraanbod en aan een goede en veilige leef- en recreëeromgeving. Daarom geloven wij dat er zeker een oplossing gevonden kan worden die in redelijkheid tegemoet komt aan de behoeften van alle partijen. Die oplossing moet uiteraard wel passen binnen de door de raad aangegeven en vastgestelde kaders. Uitgangspunt daarvoor is dat er een goede communicatie is en blijft tussen die betrokkenen. Wij verwachten en vertrouwen erop dat het college  zich hiervoor optimaal inzet. Met deze uitgangspunten zien wij de toekomst realistisch maar ook positief tegemoet. Niet omdat aan alle wensen van mogelijke gebruikers kan worden voldaan, maar wel omdat wij vertrouwen hebben in de toezeggingen van het college. Dat vertrouwen hebben we ook in de bereidheid van de burgers van Oldebroek en de betrokken instellingen om mee te denken en mee te werken aan een goede oplossing voor zowel de binnensportfaciliteit in de kern Wezep, als voor de verhuizing van de brandweerkazerne Hattemerbroek.

Fracties SGP en ChristenUnie

Reacties op 'Verschuivend perspectief voor gebruikers ET-hal'