Huisvesting Vergunninghouders

zaterdag 16 april 2016 11:18

Enige tijd geleden werd vanuit de gemeente Oldebroek het Woonplatform georga-niseerd. Ook leden van onze fractie waren hierbij als toehoorder aanwezig. Bij deze bijeenkomst waren diverse disciplines uitgenodigd die te maken hebben met “wo-nen” in gemeente Oldebroek, zoals aannemers, makelaars, afgevaardigden na-mens senioren en directieleden van woningcorporaties.

Tijdens deze bijeenkomst bleek dat er vanuit de groep zorgen zijn over beschikbare huurwoningen. De woningcorporaties gaven aan dat er in onze gemeente nauwelijks beweging is waardoor er zo nu en dan een woning vrijkomt voor woningzoekenden. We hoorden over wachtlijsten van 4 tot 6 jaar, naar onze mening veel te lang.

Vanuit de landelijke overheid is er een opdracht om huisvesting te creëren voor vergunninghouders. Oldebroek moet in 2016 ca. 75 vergunninghouders huisvesten. Deze groep krijgt in principe voorrang  wanneer er een huurwoning vrijkomt. Dat, in combinatie met de trage doorstroming op de huurwoningmarkt, zorgt voor een enorme druk op de al veel te lange wachtlijst. Het zou betekenen dat iedere vrijkomende woning direct naar een vergunninghouder gaat en onze jongeren daarmee geen kans hebben om te starten. Een scenario dat voor de fractie van de ChristenUnie niet acceptabel is.

We zijn dan ook blij met het voorstel van het college om te onderzoeken of er alternatieve huisvestingsmogelijkheden zijn voor vergunninghouders, die geen extra druk opleveren voor eventuele wachtlijsten voor sociale huurwoningen binnen onze gemeente. Daarnaast zal het onderzoek gericht zijn op het verruimen van het aantal woningen voor starters in de gemeente en huisvesting voor kwetsbare groepen zoals beschermd wonen. In de laatst gehouden raadsvergadering heeft de gemeenteraad besloten om € 64.000,= beschikbaar te stellen voor dit project  Onze fractie heeft de vraag aan de wethouder gesteld of dit project ook door het huidige personeel kan worden uitgevoerd. Zij kon de raad overtuigen dat dit ten koste zou gaan van zaken als schuldhulpverlening en het minimabeleid. Immers, een mens kan zich nu eenmaal niet in tweeën splitsen. Daarom is extra budget voor dit project noodzakelijk.

Onze fractie is blij met de inmiddels gevonden oplossingen zoals het gebouw aan de Klompenmakersweg in Wezep en een aantal vakantiewoningen van Landal in ’t Loo Oldebroek. We waarderen de actieve houding van het college om uitvoering te geven aan de taakstelling die is opgelegd.

Namens de fractie van ChristenUnie Oldebroek,

Hans het Lam