Eendenkooi

E.J. Ruitenbergmaandag 11 juni 2018 14:48

Met goede vrienden hebben we een soort van traditie dat we één keer per jaar samen een weekend weg gaan. Mijn vriend vindt het leuk om dat voor te bereiden en leuke activiteiten te bedenken en wij laten ons graag verrassen. Afgelopen weekend zijn we naar Dordrecht geweest, onze eerste activiteit was een bezoek aan de Biesbosch. Een boottocht door een prachtig natuurgebied met als bijzonderheid een wandeling naar de eendenkooi.

Voor mij bijzonder omdat ik geboren ben op ‘de Kooie’ een voormalige eendenkooi. Het was fascinerend om te zien en te horen hoe de van nature schuchtere wilde eenden eerst door lokeenden en verderop door een enthousiast kwispelend kooikerhondje steeds verder de vangpijp in werden gelokt. Waardoor ze uiteindelijk letterlijk en figuurlijk de pijp uit gingen. Een mooie metafoor voor wat je als mens ook gemakkelijk kan overkomen, meedoen met groepsgedrag of uit nieuwsgierigheid dingen doen die uiteindelijk niet goed zijn. In het Bijbelboek Spreuken worden we daar op allerlei manieren voor gewaarschuwd.

Ik moet in dat verband ook denken aan afspraken die we gemaakt hebben in het bestuursakkoord om drank en drugsgebruik meer tegen te gaan. Niet alleen om de overlast welke dat veroorzaakt te verminderen maar vooral om te voorkomen dat levens van veelal jonge mensen hierdoor worden verwoest.

In de huidige wereld zijn er veel lokeenden en kooikerhondjes. Het was verrassend om te zien hoe gemakkelijk de verleiding dan gaat. Een wijze les ook voor mezelf want het was niet toevallig dat we in Dordrecht waren want ik geloof niet in toeval.

Reacties op 'Eendenkooi'