“Ik weet me met de tijd geen raad,

foto Erna 2022.jpgdonderdag 20 januari 2022 09:03

maar dat zal vast wel weer beter gaan zodra de dagen gaan lengen.”

Deze woorden sprak mijn moeder (82) onlangs uit. En u mag weten, ik schrok daar behoorlijk van; míjn moeder, ónze moeder van 6 getrouwde kinderen en oma van 22 klein- en 10 achterkleinkinderen. Altijd actief (geweest) bij allerhande clubjes en in het verenigingsleven, met veel sociale contacten en digitaal heel vaardig. Mijn moeder overvallen door een gevoel van eenzaamheid?

En toch, ook zij....

Het kan dus zomaar gebeuren. Vooral in de afgelopen twee coronajaren waarin het verenigingsleven stil is gevallen, men terughoudend is met het brengen en ontvangen van bezoek en waarin de wekelijkse kerkgang niet, of slechts beperkt mogelijk is. In deze tijd waarin contacten wegvallen, kan een gevoel van eenzaamheid zomaar toeslaan. De sociale wereld staat voor veel ouderen onder ons stil, maar de tijd tikt door.

De tijd; waar de één zich er geen raad mee weet, komt de ander chronisch tijd te kort. Wat doen we met de kostbare tijd die ons gegeven wordt? Jagen we onszelf door de dag heen en hebben we eigenlijk nog niet genoeg aan 24 uur in een etmaal? Of  is ons goede voornemen voor 2022 juist om bewuster met de tijd om te gaan, ons niet alleen maar te laten leiden door overvolle agenda’s?

Zijn we bereid tijd te maken om te huilen en om te lachen, te breken en weer te bouwen, te omhelzen en afstand te houden, te zwijgen en te spreken…

Voor alles is een tijd (Prediker 3)

Laten we elkaar alsjeblieft blijven aansporen om bewust tijd te maken voor elkaar, om om te zien naar de ander. Even dat bakje koffie, of een praatje. Oog en oor te hebben voor de mensen om ons heen die moeite hebben om de dagen door te komen. Daarnaast zou ik u/jou, die ook worstelt met een gevoel van eenzaamheid willen aanmoedigen om dit uit te spreken (net als mijn moeder deed), want een ander weet vaak niet dat u/jij zich alleen voelt.

Onze moeder en oma zit de aankomende tijd overigens gebakken, want er is geschrapt in agenda’s en er bleek best nog ruimte te zijn.

Daarnaast beginnen de dagen inmiddels gelukkig voorzichtig weer iets te lengen.

Voor een luisterend oor, of om te delen is de luisterlijn 24/7 beschikbaar tel: 0900-0767

Of neem contact op met het sociaal team 0525-638333 (bereikbaar op werkdagen van 10.00-12.00 uur)

Erna van den Bosch

Reacties op '“Ik weet me met de tijd geen raad,'