Polder Oosterwolde mooi houden met boeren

images (1).jpgdonderdag 29 oktober 2020 10:59

De fractie van de ChristenUnie maakt zich zorgen over voorgestelde aanpassingen in de omgevingsverordening van de provincie Gelderland en heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W van Oldebroek.

Veel landbouwgronden in onze gemeente vallen onder het planologisch regiem Groene Ontwikkelzone (GO) en of weidevogelgebied. In het voorstel wordt dit gewijzigd in Gelders Natuurnetwerk (GNN). Het GNN is volgens de omschrijving bestaande natuur en nog te realiseren nieuwe natuur. De fractie van ChristenUnie maakt zich zorgen over de ontwikkelmogelijkheden en bedrijfsvoering van de agrarische ondernemers in deze gebieden als voorgestelde wijzigingen worden doorgevoerd. Veel agrarisch ondernemers in onze gemeente zijn actief bezig met natuur- en of weidevogelbeheer. De ChristenUnie vindt het belangrijk dat dit gestimuleerd wordt maar ook dat er ontwikkelmogelijkheden blijven, we zullen ze hard nodig hebben om het mooie buitengebied in stand te houden.

In deze plannen worden ook wijzigingen voorgesteld om ontwikkelmogelijkheden voor windturbines op bepaalde locaties te vereenvoudigen. De ChristenUnie wil er zeker van zijn dat dit geen betrekking heeft op de polder Oosterwolde.

Daarom heeft de ChristenUnie aan het college van B&W van Oldebroek gevraagd of ze bekend zijn met de voorgestelde aanpassing in de verordening en of ze de zorgen van de fractie delen. In vervolg daarop is de vraag of er al een zienswijze over is ingediend en of het college anders bereid is dit alsnog te doen. Het ontwerp ligt van 2 oktober 2020 tot en met 13 november 2020 ter inzage. Er is dus nog tijd om een zienswijze in te dienen.

TitelBestandsgrootteMIME-type
Schriftelijke vragen fractie ChristenUnie over aanpassing Omgevingsverordening Gelderland (website).14,3 kBapplication/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.documentdownload