ChristenUnie verbaasd over uitspraken vertrekkend CDA wethouder

zaterdag 06 februari 2010 19:30

In de pers heeft wethouder Maat aangegeven dat er binnen vier jaar een sporthal kan zijn op het WHC-terrein in Wezep. De fractie van de ChristenUnie zou dat ook wel willen. Tijdens werkbezoeken en ook breder denken de fractie en anderen na over gewenst en haalbaar aanbod. De fractie is er blij mee dat er binnen WHC visionair, enthousiast, creatief en constructief wordt bijgedragen aan dit denk- en zoekproces. Ook na de verkiezingen vraagt dit onderwerp zeker onze aandacht. “Maar het is van groot belang wel realistisch te blijven. De komende jaren zal er namelijk fors bezuinigd moeten worden. Daarbij ziet het er niet naar uit dat er ruimte is voor nieuw beleid zoals een tweede sporthal. Wij hebben tot op heden nog geen signalen van het college ontvangen dat nu al bekend is dat er binnen vier jaar geld beschikbaar is voor de bekostiging van een sporthal.

De uitlatingen van de wethouder werden gedaan in zijn functie als wethouder. Een vertrekkend wethouder moet als collegelid (in die functie sprak hij tijdens de in de media vermelde citaten) terughoudend zijn in uitspraken over mogelijkheden die hij zelf kennelijk nog niet heeft kunnen bereiken”- zo stelt de fractie. Hij moet bijvoorbeeld geen verwachtingen wekken die anderen vervolgens waar zouden moeten maken. De fractie heeft vragen over de dekking die de wethouder kennelijk ziet voor een dergelijk plan. Dat prikkelt de fractie, die zich afvraagt of wethouder Maat andere informatie heeft dan de raad tot nu toe is aangeboden? Bovendien vraagt men zich af of dit een collegevoorstel is en waarom de raad daarvan niet op de hoogte is gebracht. De fractie vreest dat de wethouder handelt op basis van een rapport dat de raad – ondanks herhaald verzoek – nog niet is aangeboden; als dat zo zou zijn is er een fors politiek probleem. Vandaar dat ze in de raadsvergadering van 16 februari aanstaande het college mondeling zal vragen om opheldering. Dat is ook de enige en laatste mogelijkheid die de raad nog heeft om vertrekkend wethouder Maat naar een onderbouwing van zijn uitspraken te vragen.

Fractie ChristenUnie Oldebroek

Archief > 2010 > februari