ChristenUnie bezoekt AZC in Oldebroek

vluchtelingenwerkdinsdag 04 mei 2010 21:57

Afgelopen woensdagavond was de fractie van de ChristenUnie te gast bij het asielzoekerscentrum (AZC) aan de Bovendwarsweg in Oldebroek. Het AZC is bijna een jaar geleden heropend en dat is voor de fractie voldoende reden om na te gaan wat de ervaringen zijn tot nu toe. Siem Visscher en Aart van de Zwart praatten de aanwezigen bij over het AZC in Oldebroek . Ook zijn de huidige knelpunten besproken en oplossingen die de landelijke en plaatselijke politiek zouden kunnen bijdragen. De fractie mag terugzien op een zeer nuttig werkbezoek.

Siem Visscher geeft leiding aan 30 vrijwilligers van de stichting vluchtelingenwerk  waarvan er 5 verbonden zijn aan het AZC. De andere vrijwilligers zijn betrokken bij de asielzoekers met een verblijfsvergunning die één van de AZC’s in Nederland hebben verlaten en woonruimte hebben gevonden in de gemeenten Oldebroek, Elburg en Nunspeet. Aart van de Zwart is de beheerder en is dus dagelijks aanwezig op het AZC in Oldebroek.  Het AZC in Oldebroek is 19 mei 2009 weer geopend voor asielzoekers. Alleen alleenstaande mannen vinden er tijdelijk onderdak in afwachting van de uitspraak op hun verzoek om asiel.  Er is plaats voor 140 mannen die asiel hebben aangevraagd maar nog geen status hebben.  Op dit moment zijn er iets meer dan 120 asielzoekers gehuisvest in 12 stacaravans en het hoofdgebouw van de voormalige jeugdherberg. In beginsel verblijft men in het AZC voor een periode van maximaal 6 maanden want dat is de termijn om eventueel voor een verblijfsvergunning (statushouder) in aanmerking te komen.  Komt men niet in aanmerking voor een verblijfsstatus dan vindt overplaatsing naar elders plaats in afwachting van terugkeer naar het geboorteland. Zodra men wel voor een verblijfsvergunning in aanmerking komt zal alles in het werk gezet worden om zorg te dragen dat de asielzoeker elders in Nederland of in onze eigen gemeente Oldebroek een woonruimte krijgt.

De vrijwilligers op het AZC geven de asielzoekers juridische ondersteuning bij hun aanvraag voor een verblijfsvergunning en geven hen allerhande advies en verzorgen bijvoorbeeld lessen Nederlands. De asielzoekers komen uit verschillende landen.  De voertaal is onderling (gebrekkig) Engels. In de centrale keuken maakt eenieder zelf zijn eten klaar. Op maandag is men aanwezig want dan moet men zich melden bij de vreemdelingenpolitie als is het alleen al om de wekelijkse toelage van 54 euro te kunnen behouden. Van dat geld moeten de asielzoekers bijvoorbeeld eten, kleding en vervoer betalen.  Siem en Aart zijn onder de indruk van de inzet van de vele vrijwilligers van uit de diverse kerken die zorg dragen dat er ‘s avonds ook voor wat vertier gezorgd wordt voor de asielzoekers. Zo werd op de avond van het werkbezoek een groep asielzoekers opgehaald om mee te gaan naar de cinema om een film te kijken maar zo is er bijna elke avond wel wat te doen. Ook  als men eenmaal een verblijfsvergunning heeft komt er bijvoorbeeld bij de inrichting van de woning veel steun vanuit met name vrijwilligers van de plaatselijke kerken.  De vrijwilligers steunen de asielzoeker ook bij de verdere inburgering .

De verwachting is dat het aantal asielzoekers dat naar Nederland komt de komende jaren zal verminderen hoewel het aantal sterk afhangt van de mate van onrust elders in de wereld. De regels omrent gezinshereniging zijn kortgeleden behoorlijk aangescherpt hetgeen het er niet eenvoudiger op heeft gemaakt om vrouw en kinderen over te laten komen zodra men woonruimte heeft.  Ook kregen de fractieleden  van Siem en Aart een aantal aandachtspunten mee.  Het nodige aan huiswerk meenemend sloten we het nuttige werkbezoek af.

Henk van Bergeijk

Archief > 2010 > mei