ChristenUnie wil extra service bij afhalen persoonsdocumenten

woensdag 21 juli 2010 16:50

Burgers die een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs kunnen afhalen zouden van de gemeente een sms-je moeten ontvangen zodra het klaar ligt. De klant hoeft bij het aanvragen van zo’n document alleen haar of zijn mobiele nummer door te geven aan de medewerker van burgerzaken. Er zijn voor de klant geen kosten aan verbonden. Het is geen verplichting: voor burgers die liever op de oude manier geïnformeerd willen worden blijft dat natuurlijk mogelijk.

Dit is het voorstel van de fractie van de ChristenUnie aan het college van burgemeester en wethouders. In het verleden kwam dit al eens aan de orde, maar de fractie vraagt er opnieuw aandacht voor nu de ervaringen ermee in den lande toenemen, zoals de praktijk in de gemeente Hardenberg. Het principe is heel eenvoudig: door middel van een ingebouwde code in de bestaande systemen van deze documenten wordt er automatisch een sms-je verstuurd. Slechts bij rijbewijzen vergt dit een kleine handeling van de betreffende medewerker.

Goede dienstverlening aan burgers is belangrijk. Gelukkig – zo stelt de fractie – staan wij niet alleen in die wens: ook het college en andere raadsfracties delen dit streven. Het kreeg een belangrijke plaats in het Bestuursakkoord Vernieuwen en verbinden. Daarom is het van belang voortdurend scherp te blijven op mogelijkheden om die dienstverlening te verbeteren, uit te breiden of te optimaliseren. De fractie noemt het ‘slechts een bescheiden schakel’ in de service die onze gemeente dan verleent. Behalve het gemak voor de klant straalt de gemeente daarin de juiste houding uit naar de burgers: we willen een klantvriendelijke gemeente zijn, die op wensen van de burgers snel en efficiënt reageert.

Met de invoering van deze service zijn naar onze mening nauwelijks kosten gemoeid. De fractie wijst op het bewaken van het privacy-aspect: zo zal na de verleende dienst het gsm-nummer weer worden verwijderd. De ChristenUnie hoopt op steun van het college voor deze wens. Wel wil de fractie graag vooraf worden geïnformeerd als er onvoorzienbare negatieve consequenties aan zouden zijn verbonden, dan wel dat er sprake is van substantiële kosten die een nadere afweging rechtvaardigen.

Op de foto vlnr: Inge de Vries-de Jong, Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Liesbeth Vos-van de Weg, Gijs van den Brink, EngbertJan Ruitenberg, Hans het Lam, Ton van Leijen en Wim Boer

TitelBestandsgrootteMIME-type
dienstverlening sms bij persoonsdocumenten ca 21072010143,0 kBapplication/msworddownload

Archief > 2010 > juli