College zorgt voor financiële orde

pasfoto Wim mei 2010woensdag 06 november 2013 08:32

Wat het financieel perspectief betreft presenteert het college voor 2014 een begroting met een positief saldo. Voor de jaren na 2014 zien we negatieve begrotingssaldi. Dit ondanks de ingrijpende besluiten uit de kerntakendiscussie die erop was gericht de meerjarenbegroting sluitend te maken. Maar omdat de ontwikkelingen op rijksniveau elkaar in een hoog tempo opvolgen betekent dit dat een nieuwe Raad in 2014 al weer voor moeilijke besluiten komt te staan. Dan zullen nieuwe ingrepen de begroting voor de jaren na 2014 sluitend moeten maken. De fractie van de ChristenUnie ziet met instemming dat het college die nieuwe Raad goed in positie wil brengen.

Dat laatste gebeurt door een analyse te maken van de focus, de effecten van al genomen besluiten en de mogelijke zoekrichtingen. Met instemming ziet de fractie ook de wijze waarop het college voldoet aan de wens van de raad om in de begroting meer inzichtelijk te maken welk onderhoud of investering ten laste van de beheerplannen zijn gepland in 2014 en verder. Hierdoor wordt de Raad beter in zijn controlerende rol geplaatst. Uiteraard zijn er mogelijkheden tot verfijning en de fractie zal daarom hier blijvend aandacht voor vragen.  Elke reis begint echter met de eerste stap, zo ziet ze ook deze eerste aanzet. De fractie gaat ervan uit dat in de jaarrekeningen straks ook het inzicht wordt gegeven wat daadwerkelijk is uitgevoerd, dit afgezet tegen de begroting.

In de begroting wordt een feitelijke vergelijking gegeven van de tarieven van de woonlasten in de gemeente Oldebroek en de omliggende gemeenten. Dat vindt de fractie zeker interessant, maar ze stelt dat zonder kennis van specifieke omstandigheden over voorzieningen niveau of andere kwalitatieve omstandigheden er ook gemakkelijk verkeerde conclusies aan kunnen worden verbonden. Zij vraagt het college aan te geven op welke wijze deze feitelijke informatie van meer achtergronden kan worden voorzien.

De weerstandsratio per 1 januari 2014 is nog ruim voldoende. De snelle ontwikkelingen op Rijksniveau kunnen grote invloed hebben op het weerstandsvermogen. De fractie roept het college op de ontwikkelingen nauwgezet te monitoren en waar mogelijk acties te ondernemen en de raad te informeren.

Wim Boer

Archief > 2013 > november