Kanttekeningen bij woningbouw, bedrijventerrein en begraafplaatskosten

woensdag 06 november 2013 12:43

Woningbouw blijft een belangrijk onderdeel van het gemeentelijk beleid. Door de economische omstandigheden en de daardoor stagnerende woningmarkt is het daarvoor geen gemakkelijke tijd. Maar het belang van leefbaarheid van de kernen en zeker ook de werkgelegenheid is groot, daarom moet hier zoveel mogelijk op worden gestuurd. We zijn blij dat het college zich flexibel opstelt wat betreft het contingentenbeleid. Het college moet geen genoegen nemen met een vermindering van ons woningbouwcontingent bij de besprekingen in regionaal verband. Van de woningbouwcorporaties krijgen we berichten dat ze minder woningen willen bouwen: ook daarmee willen we op voorhand geen genoegen nemen. De vraag naar huurwoningen moet daarbij zeker onder de aandacht worden gebracht.

Aldus de fractie van de Christenunie in het kader van de begrotingsbehandeling.

Duurzaamheid
Regelmatig vraagt de fractie aandacht voor duurzaamheid: in de vorm van energiebesparing, duurzaam bouwen, vermindering van verlichting, en vermindering van bebording. Ze ziet positieve ontwikkelingen, zoals het beleidsplan openbare verlichting dat dit najaar wordt aangeboden. De wethouder heeft in de commissiebehandeling toegezegd om dit jaar nog met een voorstel te komen over het verminderen van verkeersborden. De fractie vraagt of we dan ook al rekening kunnen houden met vermindering van kosten.

Afvalscheiding
De fractie is minder blij over de communicatie rond afvalscheiding. Het college schrijft in de begroting dat ze afval wil verminderen, en afvalsoorten beter wil scheiden. Het college schrijft echter niet wat ze concreet gaat doen. Al meerdere keren drong de fractie aan op het invoeren van een zogenoemde afvalbarometer. De fractie is ervan overtuigd dat door middel van een goede communicatie en dan vooral beeldend nog beter duidelijk kan worden gemaakt welke winst er te boeken is bij een betere afvalscheiding. Winst zowel op milieugebied in de vorm van minder CO²-uitstoot als in het besparen van kosten in euro’s. De fractie wil concreet een datum horen wanneer het college hier wat mee gaat doen.

Begraafplaatskosten
De fractie van de ChristenUnie betreurt dat het beheerplan voor de begraafplaatsen nog niet opnieuw is aangeboden. In de begroting wordt tevens voor de tarieven van begraven niet aangegeven wat de mate van kostendekkendheid hiervan is. Ze heeft nog geen antwoord ontvangen op de technische en bestuurlijke vragen, desondanks wordt wel het tarief weer met de inflatiecorrectie verhoogd. De fractie roept het college op ook dit beheerplan nu af te wikkelen. Zo kunnen immers keuzen worden gemaakt met betrekking tot kwaliteit, en kan het tarief onderbouwd worden vastgesteld.

Bedrijventerrein Hattemerbroek BV
In het afgelopen jaar zijn er goede stappen gezet om ons gezamenlijke bedrijventerrein een beter perspectief te bieden. Onze fractie staat daar achter. Ook wat betreft de afslag op de A28 zijn er goede ontwikkelingen. De fractie is echter minder tevreden over de informatievoorziening naar de raad. Het bedrijventerrein maakt een fors bestanddeel uit van de risicoparagraaf, daarom wil de fractie van de ChristenUnie nogmaals benadrukken dat de Raad in de normale planning- en controlcyclus geïnformeerd moet worden over de voortgang. Het is bekend dat het bedrijventerrein een eigen B.V. is met een eigen verantwoordelijkheid. Maar de raden van Hattem, Heerde en Oldebroek staan wel garant voor 33 miljoen. Dan is het ook nodig dat de raad regelmatig geïnformeerd wordt over de stand van zaken. De wethouder heeft in de commissie al een goed voorstel gedaan om twee maal per jaar een bijpraat moment te hebben. De fractie wenst echter ook inhoudelijk te worden geïnformeerd zodat de raad zijn contolerende rol goed kan uitvoeren.

Engbert Jan Ruitenberg en Henk van Bergeijk

Archief > 2013 > november