Mantelzorgers geven……!

Pasfoto Liesbeth mei 2010maandag 11 november 2013 11:17

Tijdens een bijeenkomst die werd aangeboden als compliment aan mantelzorgers in onze gemeente, deelden mantelzorgers ook hun ervaringen, kennis en zorgen met leden van de fractie van de ChristenUnie. Dat is waardevolle input voor raadsleden, juist nu er veel veranderingen aankomen op het gebied van sociale wet - en regelgeving in ons land en specifiek daardoor ook in onze gemeente.

Op uitnodiging van de actie van de ChristenUnie Oldebroek was een aantal mantelzorgers gekomen voor " een kop koffie met...... " Mantelzorgers geven veel van hun tijd en gaven aan anderen en verdienen het daarom in het zonnetje gezet te worden (hoewel niemand het daarvoor doet). Maar onder de klanken van livemuziek vertelden zij ons spontaan over hun ervaringen als mantelzorger. Of het nu om mantelzorg voor je partner, voor je dochter of voor je schoonmoeder is, het draait allemaal om het zoveel mogelijk in waarde laten van de hulpbehoevende. Vaak kan juist door het geven van de mantelzorg iemand nog zelfstandig wonen, in plaats van te moeten verhuizen naar een zorginstelling en dat kan het gevoel
voor eigenwaarde positief beïnvloeden. Maar er werden ook zorgen gedeeld. Zoals hoe zit het met de dagbesteding en blijft het PersoonsGebondenBudget (pgb) voor persoonlijke verzorging en huishoudelijke hulp nog wel bestaan. Helaas is er nog
veel onduidelijk,op het gebied van de wetgeving en daarom ook op het gebeid van de uitvoering in onze gemeente. Maar deze vragen die direct uit de samenleving komen zullen wij als fractie van de ChristenUnie zeker onthouden en gebruiken bij onze inbreng in de gemeenteraad van Oldebroek. Al met al kunnen wij heel tevreden terugkijken op deze bijeenkomst die in Coelenhage werd georganiseerd om mantelzorgers een blijk van waardering te geven, maar die, zo bleek ook verrijkend was voor de organisatoren.

Liesbeth Vos- Van de Weg

Foto's:Henk van Bergeijk