Van vangnet naar springplank

Pasfoto Liesbeth mei 2010maandag 18 november 2013 10:53

Bij de begrotingsbehandeling gaf onze fractie alvast een paar richtlijnen aan de wethouder voor het toekomstige minimabeleid in Oldebroek. We vertrouwen dat het college die verwerkt. Wij willen een minimabeleid dat onze burgers niet alleen een vangnet biedt maar meer nog een springplank zijn naar zelfstandigheid. Wij pleitten voor goede ondersteuning die de zelfstandigheid van de burger zoveel mogelijk bevordert (zoals het op orde brengen van het huishoudboekje, leren uitkomen met het inkomen, het vergroten van het zelfvertrouwen). Ook vinden wij het belangrijk dat financiële ondersteuning voor het meedoen van kinderen aan zaken als sport en cultuur blijft. Het  minimabeleid bestaat dus wat ons betreft niet alleen uit het geven van een uitkering, ook moet samen met de hulpvrager worden gekeken naar de directe leef- gezinssituatie. Als kinderarmoede een item blijkt te zijn dan wil de wethouder dat zeker meenemen in ons nieuwe minimabeleid.

De rijksbijdrage voor het minimabeleid in onze gemeente wordt echt alleen voor de uitvoering van het minimabeleid gebruikt, zegde de wethouder ons toe. Maar die uitkering is voor het armoedebeleid wat ons betreft een te smalle basis. Want we vrezen dat er mensen buiten de boot kunnen vallen die het echt niet breed hebben en hulp nodig hebben. Gelukkig spelen initiatieven daar goed op in zoals Voedselbank, Stichting Present, buurtverenigingen, kerken, de kersverse winkel van het Leger des Heils e.d.. We zijn dankbaar voor zulke mooie initiatieven, hoewel het jammer is dat ze er anno 2013 en 2014 moeten zijn. Onze fractie wil dus gaan voor een minimabeleid dat hulp en ondersteuning geeft waar het nodig is. Daarbij is ook het ondersteunen van hulpvragers een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Ook dat is  Oldebroek voor Mekaar.

Liesbeth Vos – Van de Weg

Archief > 2013 > november