ChristenUnie Oldebroek bezoekt Repair Café Wezep

repair cafedonderdag 13 april 2023 11:57

Zaterdagmorgen 1 april 2023 opende het Repair Café haar deuren in de Huiskamer van Wezep. Initiatiefnemers van dit project zijn Dries Stoel en Bé Meijer

Vanaf de eerste minuten was het druk met mensen die apparaten aanboden om te laten repareren, een stofzuiger, een zaagmachine een elektriciteitssnoer, allemaal apparaten die dank zij de vrijwilligers van het Repair Café een tweede leven kregen.

De ChristenUnie Oldebroek is blij met dit initiatief. Uit het oogpunt van duurzaamheid, want apparaten gooi je niet zomaar weg, maar kunnen na reparatie nog weer jaren mee. Daarnaast vinden we het ook een mooi initiatief, omdat mensen op deze wijze ook sociale contacten opdoen. De vrijwilligers die apparaten repareren zijn doen dat samen met de eigenaren van het apparaat.

Door repareren te promoten, wil Repair Café Wezep bijdragen aan het verkleinen van de afvalberg. Dat is hard nodig, vindt Dries Stoel. "In Nederland gooien we ontzettend veel weg. Ook dingen waar bijna niets mis mee is, en die na een eenvoudige reparatie weer prima bruikbaar zouden zijn. Helaas zit repareren bij veel mensen niet meer in het systeem. Met het Repair Café willen we daar verandering in brengen."

Het Repair Café is ook bedoeld om dorpsgenoten op een nieuwe manier met elkaar in contact te brengen. En te ontdekken dat er heel veel kennis en praktische vaardigheden in de buurt aanwezig zijn. Dries Stoel: "Als je samen met een tot dan toe onbekende buurtgenoot een fiets, een cd-speler of een broek hebt gerepareerd, bekijk je die persoon toch anders als je hem of haar de volgende keer op straat tegenkomt. Samen repareren kan leiden tot heel leuke contacten in de buurt."

De start is succesvol!

Het Repair Café is iedere eerste zaterdag van de maand (uitgezonderd juli en augustus) geopend, van 10.00 – 13.00 uur.

Het Repair Café kan nog vrijwilligers gebruiken, vooral mensen die verstand hebben van elektrische apparaten en elektronica zijn nog welkom!

Vragen of aanmelden als vrijwilliger? Mail naar repaircafewezep@gmail.com of bel Dries Stoel, M. 06-22498874 . Kijk ook op www.repaircafe.org

Fractie ChristenUnie Oldebroek

Reacties op 'ChristenUnie Oldebroek bezoekt Repair Café Wezep'