Democratie: geen sport voor toeschouwers (column)

columndinsdag 13 oktober 2009 11:18

Dit is een stelling van de Canadese zangeres Loreena McKennitt. Ze bedoelt ermee dat je als inwoners van een land, burger van een gemeenschap, zelf een belangrijke verantwoordelijkheid hebt. Onze fractie steunt dat van harte. In de sport kun je toeschouwers niet wegdenken. Ze moedigen je aan, of fluiten je uit. Maar de sporter moet het zelf doen. In de politiek ligt dat anders. Zeker: steekhoudende kritiek kan een gratis advies zijn, en ook een ‘wave’ vanuit de samenleving wijzen we niet af.

In onze tijd hebben burgers niet altijd een constructieve positie naar de overheid. Soms wordt er uit de losse pols kritiek geoefend, of ‘uit de heup geschoten’ over een conflict dat we ooit met de gemeente hadden omdat we (bijvoorbeeld) geen bouwvergunning konden krijgen. Burger en overheid zijn het aan ook elkaar verplicht toelichting te vragen of te geven. Over verpauperende leegstaande panden, hondenbelasting, begraafkosten, bomenkap, zwerfvuil, enz.

De moeite – maar ook uitdaging – van de politiek ligt in kiezen. Een kleine oefening, kies maar mee:

• het recht op subsidie, óf de vraag of men die ook echt nodig heeft?
  • paardensport concentreren in één gebied, óf accommodaties laten ontstaan op meerdere plekken?
  • een rustig buurtje, óf een beetje verdraagzaamheid voor wat lawaaiige (en soms ook wel wat baldadige) jongeren?
  • iets meer ozb, óf minder geld voor…(vrijwilligers, mantelzorgers, werkzoekenden)?
  • een leeg bedrijventerrein H2O, of toch maar bedrijven van buiten de gemeente aantrekken?
  • een bestemmingsplan binnen 2 maanden realiseren, óf met veel inbreng en inspraak van de burgers (wat dan wel langer duurt)?

Moraal: laat de overheid niet op afstand in ‘eenzaamheid’ werken. Denk mee, reageer met goede argumenten als je het ergens niet mee eens bent. Praat met de gemeente, of met onze fractie. Wij willen graag uitleg geven als we dat kunnen. De overheid kan niet alles. We hebben elkaar nodig. In de straat, in verenigingen, in beleid.

Reageren of meedenken? Dat kan via mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Henk van Bergeijk, Inge de Vries, Gijs van den Brink, Ton van Leijen, Cees Souman, Engbert Jan Ruitenberg,

Reacties op 'Democratie: geen sport voor toeschouwers (column)'