ChristenUnie rukt uit

brandweerautowoensdag 28 april 2010 11:39

Afgelopen maandag was de ChristenUnie Oldebroek te gast bij de brandweer in Hattemerbroek. Het werkbezoek werd gecombineerd met de voorjaarsledenvergadering. Brandweercommandant Gerrit van der Heide gaf aan de aanwezigen in de goed gevulde kantine in de brandweerkazerne aan de Middeldijk een kijkje in de keuken van de brandweer.

Het team Hattemerbroek is op volle sterkte met 18 goed getrainde vrijwillige brandweermannen. Men is trots dat ook een vrouw deel uit maakt van het team en zeker niet onderdoet voor haar mannelijke collega’s. Het aantal uitrukken in onze gemeente bedraagt gemiddeld 180. Het gaat dan met name om meldingen van brand en ongevallen. Helaas heeft de brandweer de laatste jaren ook te maken gehad met een aantal ongevallen met dodelijke afloop. Dat zijn ingrijpende gebeurtenissen waarbij bij terugkomst op de kazerne ruimschoots aandacht aan nazorg wordt besteed binnen het team.

Na een daling van het aantal automatische brandmeldingen met loos alarm in de afgelopen jaren liet 2009 helaas weer een stijging zien. Met de beheerders van de complexen waar dit veelvuldig plaatsvindt zullen nog betere afspraken gemaakt worden om het aantal loze meldingen terug te dringen want niemand is gebaat bij het uitdelen van boetes.

De landelijke norm van een aanrijtijd van minimaal 8 minuten is in onze gemeente niet realiseerbaar. Gelet op het uitgestrekte werkgebied is de norm in onze gemeente gesteld op 12 minuten maar ook die norm wordt vaak niet gehaald als men moet uitrukken naar bijvoorbeeld Wezep West of de PMK (Prinses Margrietkazerne). Dat is ook de reden voor het voornemen de kazerne te verplaatsten van Hattemerbroek naar Wezep. Met de werving van nieuwe vrijwilligers is hier de laatste jaren al rekening gehouden en inmiddels bestaat de helft van de bemanning al uit Wezepers. De verhuizing staat gepland in 2012. Maar dan zal de gemeenteraad binnenkort wel het besluit moeten nemen tot nieuwbouw en het benodigde geld beschikbaar stellen.

Het werkbezoek is afgesloten met een bezichtiging van het materieel waaronder een tweetal compleet ingerichte brandweerauto’s en een ontmoeting met de vrijwilligers die net terugkwamen van een gezamenlijke oefening met de brandweer van Hattem.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'ChristenUnie rukt uit'