Woningbouw op locatie Companjen

vrijdag 01 oktober 2010 17:04

Het bestemmingsplan Companjen is vastgesteld. Daardoor wordt woningbouw op deze locatie mogelijk. Zo wordt ook voorkomen dat er een ‘tweede gat’ van Oldebroek ontstaat. De woningbouw in Oldebroek lijkt nu plotseling goed op gang te komen: er ontstaan weer mogelijkheden voor jonge en oudere Oldebroekers om een goed woonplekje te vinden in ons mooie dorp.

Met de gewijzigde vaststelling van dit bestemmingsplan is woningbouw op de locatie van het voormalige constructiebedrijf dus een stap dichterbij gekomen. Als fractie van de ChristenUnie zijn we blij met het plan: daarin is een goede mix gevonden: de architectuur langs de Zuiderzeestraatweg wordt behouden, en er wordt een eigen sfeer gecreëerd met veel groen in het woonhofje in het achterliggende gebied.

We hebben er bij B en W steeds op aangedrongen om woningbouw op deze locatie mogelijk te maken. Opdat er geen ‘tweede gat’ van Oldebroek zou ontstaan. Toen het plan financieel onhaalbaar leek te worden hebben we er op aangedrongen om subsidiegelden ter stimuleren van goedkope woningbouw in te zetten voor deze locatie, waardoor er ook geld van de provincie beschikbaar kwam met dit plan als resultaat.

We vinden het wel jammer dat een buurtbewoner twee keer een zienswijze (voorontwerp en ontwerp) moest indienen om de voorgevelrooilijn drie meter naar achteren geplaatst te krijgen. We kunnen instemmen met de gewijzigde vaststelling (rooilijn 1,5 meter naar achteren t.o.v. het ontwerp) waardoor er een goede planologische invulling en voldoende verkeersveiligheid is gegarandeerd. We hebben wethouder Hoorn gevraagd meer regie te voeren in voorkomende zaken.

De raad ging uiteindelijk unaniem akkoord met het plan, zelfs de fractie van ABO vroeg geen stemming, terwijl ze bij de vaststelling van de agenda nog gevraagd had dit agendapunt niet te behandelen in deze vergadering.

De fractie van de ChristenUnie is er van overtuigd dat de te bouwen woningen een welkome aanvulling zullen zijn in het woningbestand van Oldebroek. Met name de starterswoningen en seniorenwoningen voorzien in een behoefte.

Engbert Jan Ruitenberg

Ontwerp bestemmingsplan, in de gewijzigde vaststelling is de rooilijn nog 1,5 meter naar achteren gegaan. klik hier

Beeldkwaliteitplan klik hier

Reacties op 'Woningbouw op locatie Companjen'