ChristenUnie vraagt om meer transparantie bij inhuur

dinsdag 05 oktober 2010 13:44

De ChristenUnie heeft er bij het college op aangedrongen de gemeenteraad periodiek te voorzien van de informatie over de totale inhuur van externen. Het college heeft aangegeven aan deze wens tegemoet te zullen komen.
Dit was voor onze fractie een belangrijke uitkomst van een debat vorige week in de gemeenteraad. De raad heeft een kaderstellende en een controlerende taak. Speciaal voor de controlerende taak is een rekenkamercommissie ingesteld. Deze commissie doet regelmatig onderzoek binnen de gemeentelijke organisatie. Er wordt dan vooral gekeken of de inzet van middelen wel heeft geleid tot het doel waarvoor de middelen beschikbaar werden gesteld, of de activiteiten wel op een efficiënte wijze werden uitgevoerd tegen zo laag mogelijke kosten en of dat ook gebeurd volgens de vastgestelde regels.

Het laatste onderzoek dat plaatsvond ging over de inhuur van derden. Externe inhuur mag zich al langere tijd verheugen in een warme belangstelling van de gemeenteraad en daardoor ook van de rekenkamercommissie.  Deels los van de feitelijke conclusies en bestuurlijke gevolgtrekkingen, bestaan er gekleurde beelden van de inhuur van externen, vooral dat die schreeuwend duur is, en een kostenpost vormt waarop dus gemakkelijk bezuinigd kan worden. Soms is inhuur echter noodzakelijk omdat bijvoorbeeld publieksbalies open moeten blijven, ook bij ziekte van vast personeel. Verder kan inhuur soms wenselijk als bijvoorbeeld bepaalde deskundigheid niet vaak genoeg nodig is om er een medewerker in dienst te nemen. Een vaste medewerker kan dan per saldo duurder zijn dan inhuur.

Het door de rekenkamercommissie uitgebrachte rapport werd in de raadsvergadering van 28 september 2010 besproken. De eerste belangrijke conclusie die kan worden getrokken is dat door de rekenkamercommissie is vastgesteld dat ons beleid past binnen de Europese en Nederlandse regels. Een volgende belangrijke vaststelling is dat er voor de rekenkamercommissie geen redenen zijn te twijfelen aan de rechtmatigheid van de ingezette middelen. De wijze van dekking van de kosten was veelal uit dossiers af te leiden. De organisatie kon snel inzicht verschaffen in de dekking van de kosten die zijn gemoeid met de inhuur.

Daarnaast zijn door de rekenkamercommissie enkele aanbevelingen gedaan van meer administratieve aard, die inmiddels al grotendeels zijn ingevoerd door de gemeente. De belangrijkste aanbeveling betreft de informatievoorziening aan het college en de raad over de gang van zaken rond de totale inhuur, de kosten van de inhuur en de dekking hiervan. De informatie werd gedurende de onderzochte jaren steeds verkregen bij het vaststellen van kredieten en begrotingswijzigingen. Door deze werkwijze komt de informatie versnipperd ter beschikking. Daarop had onze vraag aan het college betrekking, en daarop was het antwoord van het college dus positief.

Wim Boer

Reacties op 'ChristenUnie vraagt om meer transparantie bij inhuur'