Vitaal platteland nu en in de toekomst

vrijdag 08 oktober 2010 14:01

Oldebroek is een plattelandsgemeente met een prachtig buitengebied waar het goed wonen en werken is. Wat de fractie van de ChristenUnie betreft blijft dat ook zo. Wel zijn er allerlei ontwikkelingen die het nodig maken om goed na te denken wat we moeten doen om dit zo te houden. Zo is de schaalvergroting in de landbouw al jaren aan de gang en zal die nog wel doorgaan ook. Veel voormalige agrarische gebouwen komen leeg te staan waar een invulling voor gevonden moet worden. De bevolkingstoename neemt af en er komt zelfs een moment waarop krimp voorspeld wordt, waardoor de leefbaarheid van een dorp onder druk komt te staan.

Gisteren heb ik namens de ChristenUnie fractie een congres van de P10 (tien grootste plattelands gemeenten) bezocht waar deze materie werd besproken. Er werden allerlei voorbeelden gepresenteerd van projecten in gemeenten die succesvol waren. Erg inspirerend waar vooral benadrukt werd om van onder af, vanuit dorpsraden plannen te ontwikkelen. Op deze manier kun je veel mensen betrekken en ook allerlei creatieve gedachten benutten. De tijd dat de gemeente of het rijk er was om oplossingen aan te dragen en te weten wat goed is voor de burger is voorbij. Een gedachte die prima aansluit bij de standpunten van de ChristenUnie.

We willen ons inzetten voor een vitaal platteland waar het goed wonen en werken is met zo weinig mogelijk verrommeling. Dat is ook de reden waarom we niet tevreden waren over de beleidsnotitie functieverandering (rood voor rood regeling) die ons nog door het vorige college werd aangeboden. Door aandringen van de ChristenUnie fractie werd deze notitie alsnog in de commissievergadering besproken. Wethouder Nicolet Hoorn was het met ons eens dat de gemeenteraad het bevoegde orgaan is om de kaders aan te geven hoe deze notitie er uit moet zien. In de raadsvergadering van vorige week nam ze de notitie terug en zegde toe om met een nieuw voorstel te komen waar we dan als raad richting aan mogen geven.

Wat ons betreft een notitie met ruime mogelijkheden voor functieverandering (oude boerenschuren afbreken en huizen terug bouwen of andere bedrijvigheid toestaan) daar waar het kan. En beeldbepalende boerenerven behouden daar waar het moet. Een notitie gemaakt vanuit een visie en niet vanuit angst. Als ChristenUnie fractie willen we ons inzetten om ons mooie buitengebied te behouden en leefbaar te houden. Zodat we over dertig jaar nog kunnen zeggen ‘wat is het goed wonen en werken in Oldebroek’.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Vitaal platteland nu en in de toekomst'