dinsdag 09 november 2010 19:50

Oldebroek staat voor uitdagingen en bedreigingen, daarom moet de samenwerking met omringende gemeenten meer opleveren. Gemeenschapsvoorzieningen moeten meer geclusterd worden, en het gebruik ervan multifunctioneel. Meer nog om de sociale samenhang te bevorderen dan om kosten te besparen. De drempel naar het Centrum voor jeugd en gezin kan lager. De kosten van de burger voor afvalstoffenheffing moeten beter onder controle komen. En er moet opnieuw geprobeerd worden de bedragen die de gemeente ontvangt voor de locale omroep daar terecht te laten komen.

Aldus een aantal hoogtepunten uit de algemene beschouwing van de fractie van de ChristenUnie bij de begrotingsbehandeling deze week. De fractie noemt deze begroting een veilige begroting, want de pijn van noodzakelijke bezuinigingen wordt nog naar 2011 geschoven omdat er nog te weinig bekend is over de gevolgen van het regeerakkoord. In die zin kan ze zich in de hoofdlijnen van deze begroting vinden.

Bestuurlijke vernieuwing, democratie

In de begroting staan nog  weinig concrete actiepunten. Toch is de fractie niet ontevreden. Zelf heeft ze met verschillende voorstellen daaraan bijgedragen. Veel aandacht vraagt de fractie voor de werking van de democratie. De idealen ervan komen niet altijd uit de verf. Burgers kijken anders tegen overheden aan dan voorheen, gaan er ook anders mee om. Er moet balans zijn tussen wat  beslissers doen, en wat degenen wensen die door de beslissing worden getroffen. Gewaakt moet worden voor ‘leuke dingen willen doen voor de mensen’ (cliëntelisme) of vriendjespolitiek. Er is een hoger doel, namelijk zorgen voor rechtvaardigheid, duurzaamheid, continuïteit.

Handhaving, verrommeling, biobased economy

Veel aandacht vraagt de fractie voor de handhaving. Aandacht voor handhaving staat wel in beleidsnota’s maar in de praktijk zien de burgers daar te weinig van, of is onvoldoende duidelijk waarom er wel of niet gehandhaafd wordt. Opnieuw wordt aandacht gevraagd voor de rommelige locaties als Amsberg, Koops e.d. De vraag wordt gesteld of de regelgeving niet toereikend is, dan wel of dit geen prioriteit heeft. Biobased economy staat  niet voor het eerst in de begroting. De fractie van de ChristenUnie vraagt het college: komt er nog wat van? Ze is ervan overtuigd dat dit veel mogelijkheden heeft. Het optimaal benutten van biomassa als voedselbron, grondstof en energiebron in duurzame kringlopen is van groot maatschappelijk belang. Vooral de gedachte om een kenniscentrum naar de Noord-Veluwe te halen spreekt de fractie bijzonder aan. Een bundeling van onderwijs, onderzoek, innovatie en praktijk zou een geweldige impuls voor de economie betekenen. Maar ook particuliere initiatieven verdienen een stimulans.

Centrum voor Jeugd en Gezin

Dit centrum is  geopend. De ChristenUnie staat achter het concept ervan: laagdrempelige zorg voor jongeren en opvoeders met lichte opvoedproblemen. Eén gezin, één plan, één team. Samenwerking tussen verschillende hulporganisaties. Dat moet goed komen zou je denken. Maar in de praktijk weten opvoeders de weg naar een CJG vaak niet te vinden. De drempel is te hoog. Daarom doet de fractie een aantal concrete voorstellen, zoals: ga naar de plaatsen waar opvoeders en jeugdigen al zijn en verplaats de spreekuren van het Centrum voor Jeugd en Gezin naar de basisscholen. En schakel de zorgcoördinatoren op de basisscholen in voor het vervullen van een brugfunctie tussen opvoeders en CJG (op basisscholen zijn zorgcoördinatoren aangesteld die het contact verzorgen tussen opvoeders en zorginstanties. Door hen te koppelen aan het CJG  worden zij (en het CJG) effectiever)

Financiën en economie

Wat het financieel perspectief betreft heeft het college voor 2011 een begroting kunnen presenteren met een beperkt overschot. Voor na 2011 zullen er nog meer flinke bezuinigingsmaatregelen nodig zijn. De weerstandscapaciteit is ruim toereikend en overall constateert de fractie dan ook met dankbaarheid dat de gemeente Oldebroek er financieel gezond voorstaat, hoewel er zware tijden zullen aanbreken door opgelegde bezuinigingen en doorgeschoven taken vanuit de rijksoverheid. Dit geldt echter voor alle gemeenten in Nederland.

Afvalstoffenheffing

Er zijn hogere kosten dan geraamd, doordat de effecten van de gescheiden inzameling van afval zijn tegengevallen (o.a. door meer inzameling dan voorheen). Dit valt de fractie zwaar. Ze wil weten wat het college heeft gedaan om de afvalscheiding zoals oorspronkelijk bedoeld te stimuleren, en de kosten van het inzamelen te beheersen. Ze vindt lastenverzwaring in deze tijd niet gewenst, maar als lastenverzwaring kan worden beperkt door een betere afvalscheiding denkt de fractie dat die uitdaging opnieuw met de burger moet worden aangegaan.

Bezuinigingsvoorstellen

De fractie komt – gesteund door SGP en CDA – met een voorstel waarin begin 2011 een direct proces met de samenleving wordt opgezet, zodat burgers en instellingen geraadpleegd worden. Dit voorafgaande aan de behandeling van de Voorjaarsnota. Dit heeft gevolgen voor de hele cyclus van begrotingsbehandeling. Twee richtinggevende uitspraken wil de ChristenUnie nu al doen: voor de fractie zullen in de komende bezuinigingen de minst draagkrachtigen (financieel en sociaal gezien) moeten worden ontzien, en zal daarnaast lastenverzwaring zoveel mogelijk moeten worden beperkt.

algemene beschouwing 9 november 201078,0 kBapplication/msworddownload

Reacties op 'ChristenUnie: lagere drempel voor hulp jeugd en gezin, samenwerking, kostenbeheersing (persbericht)'