Open huis Jongerencentrum Wezep

maandag 15 november 2010 19:43

Twee jaar geleden is het Jongerencentrum Wezep gerenoveerd. Sindsdien is men druk bezig geweest met een imagoverandering. Hoog tijd dus om een kijkje te nemen en te praten met medewerkers en vrijwilligers. Vrijdagavond 12 november was het open huis.

Bij binnenkomst bleek al snel dat de vrijwilligers er veel werk van hadden gemaakt om het de gasten naar hun zin te maken. In een gesprek met jongerenwerker Peter Baks, kwam duidelijk naar voren dat het jongerencentrum in een behoefte voorziet. Veel jongeren die anders hun vertier op straat zoeken, komen nu bij elkaar in het centrum. Gezellig samen een spelletje doen of gewoon om een praatje te maken met elkaar of met één van de medewerkers.

Er zijn ook jongeren die met plannen komen om het nog mooier te maken, zoals blijkt uit het plan van aanpak voor de crossbaan naast het jongerencentrum. In dit plan is nagedacht over de volgende vragen:

- hoe moet het er over een tijd uitzien?

- wat hebben we daarvoor nodig?

- wie kan ons aan die spullen helpen?

- hoe communiceren we dit alles met de buurt en met de gemeente?

Ik heb van de aanwezige vrijwilligers mooie voorbeelden gehoord over verantwoorde vrijetijdsbesteding voor jongeren. Aan ideeën voor de toekomst ontbreekt het niet. Misschien wordt het in de toekomst voor jongeren wel mogelijk om hun huiswerk in het jongerencentrum  te maken…

Het was goed om te horen dat jongeren zelf ook verantwoordelijkheid op zich willen nemen. Als je als jongere iets moois wilt maken, merk je pas hoe vervelend het  is, als anderen niet goed omgaan met de regels en het materiaal. De jongeren proberen elkaar daar op aan te spreken en natuurlijk krijgen zij daarbij hulp van de medewerkers van het jongerencentrum.

Verder is het belangrijk dat ouders weten waar hun kind is en met wie het omgaat en welke vrijwilligers/medewerkers zich inzetten voor hun kind. Meer meeleven vanuit de ouders zou daarom ook goed zijn, dat gebeurt nu nog te weinig.Mijn conclusie aan het eind van de avond: petje af voor de jonge en oudere vrijwilligers/medewerkers die zich inzetten voor een goede  en verantwoorde vrijetijdsinvulling voor de jongeren van Wezep!

Inge de Vries – de Jong

Reacties op 'Open huis Jongerencentrum Wezep'