ChristenUnie kiest voor “Helder handhaven”

dinsdag 16 november 2010 13:19

Als fractie van de ChristenUnie vinden we het erg belangrijk dat de regels die we met elkaar hebben afgesproken ook worden nageleefd. Dat geeft verplichtingen maar ook rechten. Daar mogen we elkaar op aanspreken. Ook kan de gemeente zelf het initiatief nemen en burgers aanspreken op een overtreding, we noemen dat handhaven. We vinden het belangrijk dat dit op een duidelijke en zorgvuldige manier gebeurt. Maar in de communicatie gaat het nog wel eens mis. Daarom hebben we tijdens de begrotingsbehandeling van vorige week aandacht gevraagd voor een goede uitleg van de regelgeving en handhaven daar waar het nodig is.

De Nationale Ombudsman heeft 2 maanden geleden een rapport uitgebracht over deze materie met als titel “Helder Handhaven”. Een citaat uit dat rapport  'Het maken van regels krijgt bij de overheid veel meer aandacht dan de uitvoering ervan.' De Ombudsman constateert dat het voor de bezwaarmakende burger niet te volgen is. Die wil voortvarend optreden zien. "Voor een burger die last heeft van een overtreding is het systeem onbegrijpelijk. De burger verwacht dat de gemeente meteen tot feitelijk handelen overgaat, maar dat gebeurt in het gros van de gevallen niet."  Ook in Oldebroek ervaren we nogal eens een spanningsveld op dat gebied tussen gemeente en burger. De ombudsman heeft 12  spelregels aanbevolen  voor gemeenten voor een heldere lijn van handhaven; daaruit spreken  vooral buurtbemiddeling en mediation ons aan. We hebben het college gevraagd om deze regels op te nemen in het uitvoeringsprogramma. En op de punten waar dit nog niet gebeurde dat ook mee te nemen in de uitvoering. De burgemeester gaf aan dit gaarne te doen zodat onze motie op dit punt niet meer nodig was.

Een ander belangrijk punt vinden we de verrommeling die  her en der ontstaat.  Als ChristenUniefractie zijn we erg begaan met onze mooie leefomgeving: die willen we ook graag zo houden. Er zijn echter verschillende locaties waar  we ons toch wel aan storen. We hebben als voorbeeld de verrommeling op locaties als Amsberg of Koops genoemd, maar er zijn er meer. In een motie hebben we gepleit om meer prioriteit te geven  aan handhaving op plaatsen waar sprake is van verrommeling en om te onderzoeken of onze regelgeving kan worden aangepast om woonoverlast/verromeling beter te kunnen bestrijden. We dachten in een notitie van de VROM-inspectie Handreiking ‘Aanpak van verloederde tuinen’ een goed gereedschap te hebben gevonden. Wethouder Hoorn gaf aan dat het erg moeilijk is om hier de regels voor aan te scherpen. Om onduidelijke redenen kregen we echter alleen steun van de CDA-fractie zodat deze motie niet werd aangenomen. De burgemeester stelde  als portefeuillehouder voor  om binnenkort  het programma Handhaven weer eens te bespreken in de raad, en met elkaar af te spreken welke prioriteiten we willen stellen. U mag van ons aannemen dat we dan niet van standpunt zullen veranderen. Als fractie van de ChristenUnie staan we voor Helder handhaven.

Engbert Jan Ruitenberg

Wie het rapport van de ombudsman eens na wil lezen: http://www.nationaleombudsman.nl/rapporten/grote_onderzoeken/2010%20Handhaving%20gemeenten/documents/Rapport2010-235.pdf

Reacties op 'ChristenUnie kiest voor “Helder handhaven”'