Combinatiefunctionarissen verbinden en vernieuwen!

maandag 04 februari 2013 09:17

De gemeenteraad sprak op 31 januari j.l. over budget voor de combinatiefunctionarissen voor 2013 en 2014. Op het eerste oog niet het meest spannende onderwerp op de agenda, maar voor hen die het aangaat - en dat zijn bijvoorbeeld veel kinderen in onze gemeente - belangrijker dan misschien ook u wel verwacht. Ik wil u meenemen in de overwegingen van de ChristenUnie bij dit onderwerp.

Zoals u wellicht weet is de titel van het bestuursakkoord van de huidige coalitie van Oldebroek : Vernieuwen en Verbinden.  Het takenpakket van de combinatiefunctionarissen  past daar goed bij. De combinatiefunctionaris verbindt onderwijs met sport en cultuur, maar zorgt ook voor een gezamenlijk doel, gezamenlijke planning en een bundeling van krachten.  Daarmee is hij van toegevoegde waarde voor menig burger van de gemeente Oldebroek. In Oldebroek zijn Siebren, Stef, Carine en Rudolf  actief als combinatiefunctionaris. Wil je meer over hun activiteiten weten, volg hen dan op twitter: #CFOldebroek,  hyves: CFsportoldebroek.hyves.nl of facebook: facebook.com/cfoldebroek.

Als fractie van de ChristenUnie hechten wij waarde aan dit werk, maar wel hebben wij het college gewezen op het risico dat deze functionarissen te gemakkelijk ingezet worden als vakleerkracht bewegingsonderwijs. Mede daarom zien wij ook  uit naar het evaluatierapport met  betrekking tot hun activiteiten en bereikte resultaten. Wij verwachten daarin te lezen  op welke manier en met welke inzet de vooraf gestelde doelen behaald zijn. Voor ons is dit tevens een goed uitgangspunt voor het vaststellen van nieuwe doelen.

Wij zien de combinatiefunctionarissen als belangrijke verbinders en vernieuwers.  Zij geven “onze” kinderen de kans om  kennis te maken met  verschillende cultuur-, kunst - en sportactiviteiten. Ook zorgen zij voor structurele verbindingen tussen bijvoorbeeld scholen, culturele instellingen en maatschappelijk betrokken ondernemers.  De sportverenigingen hebben aangegeven een deel van de taken van deze functionarissen te kunnen overnemen. Dat vinden wij een goed initiatief wat ook uiting geeft aan het motto van het college; Meer samenleving Andere Overheid. Dit is dan ook een van de redenen waarom het aantal fte (fulltime equivalenten: 1 fte = 36 uur per week) op aandringen van de raad is teruggebracht. Vanaf 1 jan. 2014 is er structureel 2,2 fte  beschikbaar voor deze functionarissen.  Samen met o.a. sportverenigingen, cultuur en kunstorganisaties moeten zij een structurele impuls geven aan het deelnemen van activiteiten op deze gebieden door “onze jeugd”.

De ChristenUnie vindt dat de kosten die dit met zich meebrengt in de reguliere gemeentebegroting moeten worden opgenomen.  Structurele uitgaven verdienen een structurele plek in de begroting en moeten niet ten laste gebracht worden van de algemene reserve. Wij hebben  het college gevraagd om haar voorstel  dan ook te wijzigen zodat  dit doel bereikt wordt. Deze wijziging kreeg als eerste bijval van de VVD en PvdA, maar later ook van een meerderheid in de gemeenteraad. Vanaf 1 januari 2014 wordt er dan ook in de begroting van de gemeente Oldebroek rekening gehouden met  het hebben van een aantal combinatiefunctionarissen.

Op deze wijze geven wij uiting aan wat wij als ChristenUnie de hoofddoelstelling van de combinatiefunctionarissen vinden, nl. structureel verbinden en vernieuwen! Denkt u een  idee te hebben dat een bijdrage kan leveren neem dan contact op met Siebren Groen – bijvoorbeeld via een mail aan sgroen@oldebroek.nl -  of met ons!

Liesbeth Vos – van de Weg
egv123@gmail.com

Reacties op 'Combinatiefunctionarissen verbinden en vernieuwen!'