Partnerrol nodig voor samenleving en overheid

vrijdag 15 maart 2013 13:42

Het voorzieningenniveau in onze kernen staat onder druk. Daarom is het noodzaak dat samenleving en overheid de handen ineen slaan. Zij moeten elkaar als partners zien en in dat beeld samenwerken. De overheid moet blijvend als doel houden dat geen enkele burger in de knel komt. Burgers moeten vrijheid hebben en kansen om zich te ontplooien. Maar iedere burger heeft ook een verantwoordelijkheid de samenleving te dienen. Samenleving en overheid mogen elkaar daartoe stimuleren. Die gemeenschappelijke cultuuromslag vraagt tijd en een gedifferentieerde aanpak. Want burgers zijn niet gelijk, en wijken of kernen ook niet. De overheid moet nog meer duidelijk maken welke ruimte burgers krijgen en wat ze ermee kunnen.

Aldus de fractie van de ChristenUnie bij de behandeling van het onderwerp Meer samenleving, andere overheid, onder de slogan Oldebroek voor mekaar. Noodzakelijke bezuinigingen dwingen daartoe. Evenals nieuwe taken die de rijksoverheid aan onze gemeente oplegt en ons tegelijk minder geld geeft. Die overheid dwingt ook tot gemeentelijke samenwerking, om niet meer te noemen. Het is om verschillende redenen goed dat er wordt gewerkt aan versterking van onze ambtelijke organisatie. Zo kan de dienstverlening op peil blijven, beleidskracht worden versterkt, en worden omgegaan met de veranderende cultuur.

In 2012 kozen alle fracties unaniem voor een andere koers in de verhouding samenleving – overheid. De fractie van de ChristenUnie deelt de principes en de uitgangspunten van het college. Ze hoopt dat de burgers zich aangesproken voelen. Maar er is meer nodig. Mensen zijn gewend aan bepaalde patronen, en dat verandert niet zomaar. Niet alle burgers zullen zich geroepen voelen in beweging te komen voor de eigen straat of wijk. Niet in elke wijk of kern is er al een soort klankbordgroep georganiseerd. Het blijft nodig daarnaar te blijven streven. En positieve voorbeelden laten zien dat het wel degelijk kan. Zoals de activiteiten van Dorpsbelangen Oosterwolde, of het project Taartpunt Wezep. De fractie bepleit differentiatie in tempo en lokale omstandigheden.

De fractie ziet voor het college huiswerk. Daarbij moet eerst verder worden uitgewerkt wat het werken in de nieuwe verhoudingen concreet gaat betekenen voor burgers, beleid en organisatie. Het moet realistisch en haalbaar zijn, en ambtelijk en financieel bijgebeend kunnen worden. Meer concrete uitwerking ook van wat het voor de samenleving oplevert, en wat we verliezen als het niet gebeurt. De overheid moet niet de samenleving in een eigen ‘mal’ willen drukken: zij moeten samen nagaan wat er mogelijk is, onder welke voorwaarden, hoe risico’s liggen, welke financiële ruimte enz. Niet geforceerd, maar in een groeimodel. Wie dit van de burgers vraagt moet zelf ook een overtuigd signaal geven. Daarom deed de fractie een sterk appel op de raad om in deze belangrijke ontwikkeling één lijn te trekken. Daarmee is de samenleving gediend, maar ook betuur en raad zelf.

In een eerste ronde kwamen er vanuit veel fracties kritische vragen en opmerkingen, maar geen alternatieven. De SGP merkte terecht op dat niets doen geen optie is, maar dat er nog wel wat moet gebeuren. ABO en CDA waren o.a. kritisch op haalbaarheid en het financiële kader. Onze fractie kon goed aansluiten bij het pleidooi van de VVD om lef te tonen en in kansen te denken, en de oproep van de PvdA om voor honderd procent achter de missie te gaan staan. Na verhelderingen van de kant van het college schoven ook ABO en CDA op in de richting van steun geven aan deze nieuwe verhouding. Met de steun van de raad kunnen college en samenleving aan de slag. Wij hebben het college daarbij sterkte gewenst en volgen de praktijk met grote belangstelling.

Ton van Leijen

Reacties op 'Partnerrol nodig voor samenleving en overheid'