Dorpsbelangen Oosterwolde laat zien hoe het kan

dinsdag 26 maart 2013 23:57

Zo’n 50 bewoners, het voltallige college en enkele adviseurs, alle raadsfracties bijeen in De Heerdt in Oosterwolde. Op uitnodiging van het bestuur van de Stichting dorpsbelangen Oosterwolde spraken zij over belangen, wensen en mogelijkheden voor deze kern. Burgemeester Adriaan Hogendoorn complimenteerde ‘Dorpsbelangen’ met de aanpak, en schetste vervolgens kort de situatie waarin de gemeente verkeert. Korting van miljoenen in het budget van de rijksoverheid leidt tot gedwongen bezuinigingen. Dat noodzaakt ook tot een andere aanpak onder de werknaam Meer samenleving, andere overheid. Leidinggevende vraag: hoe kunnen we als samenleving en overheid de dingen anders organiseren? Daarbij moet de opvatting van de dorpsbewoners meer maatgevend worden.

Met dat anders organiseren is een begin gemaakt, bijvoorbeeld door het werken aan minder regels, en minder handhavingstaken waar de samenleving dat zelf kan. Vervolgens leidde Bertus Regterschot de aanwezigen vaardig langs een viertal thema’s: woningbouw, verkeersveiligheid, leefomgeving, naamgeving begraafplaats. Er werden vragen gesteld en door het bestuur van dorpsbelangen en het college beantwoord. Zo ging het over blikvangers, medische voorzieningen, horecamogelijkheden c.q. een café, verkeers(on)veiligheid bij de school, onderhoud van wandelpaden, een buurtsuper, zonnepanelen etc. Van sommige zaken moest het bestuur aangeven dat het na grondig onderzoek niet haalbaar blijkt, zoals de vestiging een poli in Oosterwolde. Op andere punten gaven de wethouders Erris Zandbergen, Carlo van Dijk en Izaäk de Muijnk uitleg, of zegden zij toe dingen te zullen uitzoeken. Interessant was ook de vraag over een naam voor de begraafplaats. Daar is nog geen keuze in gedaan (en wij voelen ons niet bevoegd om een suggestie daarvoor hier te verklappen) maar ook de begrafenisvereniging zal erin worden betrokken.

Wat wij als fractie aan deze avond overhouden is dat het heel goed werkt dat de georganiseerde bewoners zelf zaken ter hand nemen voor hun kern. Dat betekent aan de ene kant dat de relatie samenleving-overheid minder in een krampmodel (hullie-zullie) is gekomen. Het in een constructieve sfeer samen doorpraten over knelpunten en wat eraan gedaan kan worden werkt volgens ons beter als de regie van zo’n dialoog bij de georganiseerde burgers zelf ligt. De enquête over leefbaarheid die Dorpsbelangen heeft gehouden laat een hoge respons (25%) zien, op de uitkomsten wordt spoedig teruggekomen. Kortom: een overtuigend voorbeeld van hoe er een constructief samenspel kan worden bereikt binnen een woonkern, en tussen samenleving en overheid.

Wim Boer, Ton van Leijen, Engbert Jan Ruitenberg, Liesbeth Vos

Reacties op 'Dorpsbelangen Oosterwolde laat zien hoe het kan'