Sociaal beleid: vertrouwen in burger en lokale initiatieven

Pasfoto Liesbeth mei 2010dinsdag 24 december 2013 09:49

Vorige week nam de gemeenteraad van Oldebroek besluiten over een groot aantal beslispunten en uitgangspunten voor het zogenoemde sociale domein: de zorg aan burgers. Van cruciaal belang voor de samenleving, want daarin wordt bepaald wat een burger zelf moet doen of regelen en waar hij in geval van urgentie kan aankloppen. Maar ook over hoe de hulpverlening lokaal en-of regionaal georganiseerd gaat worden. De fractie van de ChristenUnie gaf in de vergadering zijn visie op de samenleving zoals die de ChristenUnie voor ogen staat.

Sociaal domein: uitgangspunten

Het sociale domein is de overkoepelende term voor een aantal sociale wetten en regelingen. De gemeente heeft een taak in de uitvoering daarvan. Daarbij streeft ze naar zoveel mogelijk samenhang. Het gaat vooral over de WMO, de jeugdhulp en de Participatiewet. Op dit vlak worden er de komende tijd veel taken van de rijks- en provinciale overheid overgedragen aan de lokale overheid. Burgers en overheid staan dus aan de vooravond van ingrijpende veranderingen. De ChristenUnie wil toewerken naar een samenleving waarin burgers hun verantwoordelijkheden oppakken en doen wat zij kunnen. Geen overheid die de samenleving overregelt of bevoogdt, maar zorgt voor hulp van goede kwaliteit voor hen die onvoldoende in staat zijn om zelfstandig of in samenhang met hun netwerk een volwaardig bestaan te leiden. En vooral ook een overheid die ruimte durft te bieden aan mensen die handelen uit liefde, en die openingen biedt voor de eigen motivatie van mensen.

Ruimte en brede verbinding

Het belangrijkste uitgangspunt is het erkennen en waarderen van het talent van ieder mens.  De fractie wil ruimte geven aan personen en hun sociale gemeenschappen en daarmee dus ook aan de verschillen in de samenleving. Ze maakt zich zorgen over de ruimte die bestuur en politiek hebben voor eigen lokaal beleid dat past bij de burgers van onze gemeente. Juist de kleinschaligheid en creativiteit van lokale projecten en organisaties leidt vaak tot goede resultaten. Ook wil de fractie ruimte voor de wens van een hulpvrager om hulp bij een specifieke organisatie te vragen omdat deze daar om moverende redenen waarde aan hecht. De fractie gelooft in de onderlinge betrokkenheid van onze burgers en illustreert dit vanuit een bezoek aan zorgcentrum De Hullen. Ze maakt zich zorgen over de kwaliteit en kwantiteit van zorg die in de toekomst nog geboden kan worden. Ze vraagt het college daarbij om alle verbeterideeën die op die punten aangeboden worden door professionals, mantelzorgers en vrijwilligers serieus te nemen. De fractie ziet preventie als hoofdtaak voor de samenleving in zijn geheel, en voor het hele sociaal domein als ondersteuning daarin. Ze ziet dat heel breed: bijvoorbeeld ook zaken als de bouw of verbouw van woningen voor ouderen en mensen met een beperking, de clustering van scholen en het gebruik van bestaande locaties voor maatschappelijke initiatieven worden erin begrepen. De fractie riep het college op om bij de WMO ervoor te zorgen dat jonge mantelzorgers niet overbelast worden.

Participatiewet

In het algemeen neemt de arbeidsparticipatie af en het aantal uitkeringsgerechtigden toe. Dat is precies wat de ChristenUnie niet wil. Ze ondersteunt het college in het zelf uitvoeren van de re-integratie. Ze vroeg het college actief met ondernemers en scholen (en van daaruit met de leerlingen) over de participatie van onze jonge burgers te spreken, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk kunnen toenemen.  Ze uitte waardering voor het Agnietencollege dat doorgaat met de maatschappelijke stages. Ze vroeg het college maatwerk te leveren bij het  ondersteunen van de werknemer en werkgever tijdens het werken.  Er wordt wel gesproken over administratieve ontzorging en het inspelen op de flexibele arbeidsmarkt, maar niet op het ondersteunen tijdens het werk. Het krijgen van een baan is echter niet het moeilijkst, maar het behouden ervan.

Hoofdlijn

De fractie steunt in hoofdlijnen de uitgangspunten voor het sociaal domein maar plaatst een aantal waarschuwende opmerkingen. Zo brengt decentralisatie niet per definitie participatie te weeg. De fractie gelooft in de kracht van de Oldebroeker samenleving. Maar onkunde bij burger en zorgbieder kan nadelig uitwerken. Daarom wil ze dat er volop geïnvesteerd wordt in goede communicatie met hen die deze dossiers het meest aangaan; de burger en zijn netwerk en dat is de hele samenleving. Omdat er nog steeds grote onzekerheid is over het budget dat het rijk beschikbaar zal stellen vroeg de fractie naar concrete gedachten over hoe een mogelijke budgetoverschrijding op te vangen, en welke gevolgen onvoldoende budget kan hebben voor het voldoen aan een hulpvraag van een bewoner van onze gemeente.

Steun

We brachten amendementen in op  de aspecten voor aanscherping van de maatschappelijke aanbesteding (samen met het CDA), de prestatie-indicator re-integratie (voorbereid met ABO), de keuzevrijheid van een zorgaanbieder voor hulpvrager, en maatwerk bij ondersteuning van de werkgever. Deze werden alle vier door de raad aangenomen. Op alle andere facetten kregen we toezeggingen van de wethouder.

Liesbeth Vos – Van de Weg

klik op onderstaande download voor de volledige bijdrage in de raad

sociaal domein 19 dec 13 (4)276,7 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Sociaal beleid: vertrouwen in burger en lokale initiatieven'