Herijking minimabeleid

portret Hans mei 2014zaterdag 29 november 2014 23:34

Over armoede wordt verschillend gedacht. Armoede is voor de één “het niet kunnen voorzien in de eerste levensbehoefte”. De EU zegt: "Armoede is een situatie waarin sprake is van onvoldoende materiële, culturele en sociale middelen, waardoor mensen zijn uitgesloten van een levensstandaard die in de samenleving waarin men woont als minimaal wordt gezien.

De fractie van de ChristenUnie is bewogen met de groep inwoners die voldoet aan de zojuist genoemde definities. Het leven in armoede heeft consequenties voor de directe omgeving, maar vooral voor het gezin. Schrijnend is het wanneer er ook nog kinderen bij betrokken zijn. In Europa, het rijke westen, zijn er landen waar de helft van de kinderen in armoede leven. In Nederland is dat 16%. Dat is nog schrikbarend veel. We zijn blij dat in nieuwe Minimabeleid van het beschikbare budget meer beschikbaar gesteld wordt aan kinderen. Lange tijd was de zorg voor armen een vorm van liefdadigheid. Gelukkig is dat nu anders, het is inmiddels een (recht) voorziening die wordt uitgevoerd door de overheid.

In de Bijbel lezen we veel over armoede. Mattheus 25 laat ons zien dat het in het Koninkrijk van God gaat om het omzien naar hongerigen, dorstigen, naakten, vreemdelingen, gevangenen en zieken.

De woorden barmhartigheid en gerechtigheid komen steeds weer terug in de Bijbel. Ze wijzen op aandachtige betrokkenheid bij mensen die in armoede leven of hulp en zorg nodig hebben. Hun lijden moet worden verzacht, of beter, worden opgeheven. Dit krijgt vorm in de directe hulp van mensen. Maar in de Bijbel ligt ook de roep om op te komen voor rechtvaardige maatschappelijke structuren en verhoudingen. Dat alles is een weerspiegeling van hoe God met mensen omgaat.

Vanuit onze overtuiging vinden we dan ook dat deze mensen zich gesteund mogen weten door de overheid. Vandaar dat we dankbaar zijn dat de gemeenteraad afgelopen donderdagavond unaniem het vernieuwde Minimabeleid heeft vastgesteld. Hierin is onder andere de inkomensgrens van 110% verhoogd naar 120% van de toepasselijke bijstandsnorm. Daardoor wordt een grotere groep geholpen en wordt voorkomen dat er sprake is van een armoedeval.  We zijn blij dat er initiatieven zijn als het Diaconaal Platvorm, waaronder het werk van Schuldhulpmaatjes, waardoor ook de kerken een belangrijke rol kunnen spelen in het voorkomen van armoede. Voorkomen is immers beter dan genezen.

Tijdens de behandeling van het Beleidsplan Sociaal Domein bij het onderdeel “Re-integratie Participatiewet” heeft Berend Jan Spijkerboer namens de fracties van de ChristenUnie, SGP, ABO en PvdA een motie ingediend om bedrag van € 5.000,- te verstrekken aan de Voedselbank. Als tegenprestatie werd het college opgedragen een pilot op te zetten waarbij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt binnen de Voedselbank geplaatst en begeleid worden. Deze motie werd, met steun van het CDA, aangenomen. We zien de motie bewust niet als onderdeel van het Minimabeleid omdat we juist in het kader van re-integratie financiële middelen beschikbaar hebben waarmee we de Voedselbank nu en wellicht in de toekomst kunnen ondersteunen.

Hans het Lam

Reacties op 'Herijking minimabeleid'