Stilstaan bij alcoholgebruik

kDneH6Sa_400x400dinsdag 09 februari 2016 09:29

Komende woensdag gaat de landelijke actie ‘Ik Pas’ van start. De deelnemers aan deze actie laten vrijwillig 30 of 40 dagen de alcohol staan. Met deze actie willen de gezamenlijke GGD’en, instellingen voor verslavingszorg, het Trimbos Instituut en de Hogeschool Windesheim bewustwording op gang brengen over het gebruik van alcohol. Maandagmiddag is in de kantine van de Wezepse Tennis Club het officiële startsein gegeven voor de actie ‘Ik Pas’ in de gemeente Oldebroek. Diverse groepen uit de gemeente Oldebroek nemen deel en hebben samen met wethouder Liesbeth Vos- Van de Weg, (op gepaste wijze) met een glas water ‘geproost’ op het succes deze actie.

Ook de fractie van de ChristenUnie doet mee aan de actie ‘Ik Pas’. Wij zien onze deelname nadrukkelijk niet als een uiting om te laten zien hoe goed wel zelf wel niet zijn, maar als een uiting dat de problemen die het alcoholgebruik met zich meebrengt, onze fractie zorgen baart. En om ons zelf, en onze leefomgeving, ervan te doordringen welke invloed het gebruikt van alcohol heeft in onze maatschappij. Wij hebben de andere raads- en commissieleden ook opgeroepen om mee te doen met deze actie. We zijn blij dat Rik van der Beek zich hierbij heeft aangesloten.  De actie ‘Ik Pas’ start op 10 februari en loopt tot zondag 20 maart. De periode sluit aan bij de traditionele vastentijd  voorafgaand  aan Pasen.

Waarom stilstaan bij alcoholgebruik?

Het is in onze maatschappij algemeen geaccepteerd dat er een glas gedronken wordt, bij de maaltijd, ’ s avonds een borrel voor, tijdens het uitgaan, bij recepties, feesten, of gewoon een andere gelegenheid. Alcohol is verkrijgbaar op elke straathoek, bij de supermarkt, de slijter, in het café, maar ook op de vereniging, de kaartclub, de voetbalclub en noem maar op. Daar hoeft ook helemaal niets mis mee te zijn, zolang dat maar met mate gebruikt wordt en het je leven niet gaat beheersen.

Maar je moet wel ‘sterke schouders’ hebben om die verantwoordelijkheid te kunnen dragen. Er is ook een andere kant van het verhaal, waarin alcohol niet met mate genuttigd wordt, maar met grote hoeveelheden.   Alcoholmisbruik heeft grote gevolgen voor de gebruiker zelf, maar ook voor anderen, in het gezin, in relaties en voor de maatschappij in het algemeen.

Bij alcoholmisbruik zijn we vaak geneigd te denken aan de jeugd, of aan die man/vrouw in het dorp waar de fles elke dag op tafel staat, en aan het einde van de dag leeg is.

Maar laten wij ook niet de grote groep vergeten die dagelijks een glaasje drinkt maar er verder (geen zichtbare) gevolgen van heeft voor het functioneren in de maatschappij. Een groep van gebruikers waar we wellicht zelf wel onder vallen. Het is dan ook een proces dat sluipenderwijs gebeurt. Als wij terugkijken naar onze eigen jeugd zal menigeen van ons constateren dat het toen nog niet zo vanzelfsprekend was om elke dag te drinken, dat deed je in het weekend. Groeiende welvaart, meer vrije tijd, en de maatschappelijke acceptatie van alcohol maakt dat we nu veel vaker wat inschenken.

Maar er zitten ook veel schadelijke gevolgen aan het gebruik van alcohol, en ook in onze gemeente worden wij daar regelmatig mee geconfronteerd. Sla de kranten en maar eens op na. Geweldpleging op straat, maar ook in gezinssituaties, overlast in de omgeving, vernielingen, verkeersongevallen met lichamelijk letsel, of nog erger. Dit is ook een zorg voor de gemeenteraad. We spreken er over in het kader van samenleving, jeugdbeleid en veiligheid. Maar ook als het gaat om convenanten met de horeca, en beleid voor preventie en handhaving, zie bijv.: Preventie- en handhavingsplan alcohol 2014-2016

Ook in het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie is er aandacht voor gevraagd, en dat wij doen nog steeds als het in de diverse dossier ter sprake komt. Maar wij willen graag meer. Daarom doe wij mee deze actie en wil de ChristenUnie laten zien dat alcoholbeleid zich niet beperkt tot papier alleen!  Wij nodigen u ook van harte uit om mee te doen met deze actie, aanmelden kan via de website http://ikpas.nl

Popke Graansma

*De Hogeschool Windesheim heeft onderzoek gedaan naar de resultaten van #IkPas       Download het factsheet met de onderzoeksresultaten van de IkPas-actie van 2015