Fractie ChristenUnie bezoekt Oldebroek

zaterdag 26 maart 2016 16:57

De fractie van de ChristenUnie vindt het belangrijk om met inwoners van onze gemeente in gesprek te zijn om na te gaan wat de burger belangrijk vindt; wat er goed gaat en wat beter kan.

Op zaterdag 19 maart bezocht de fractie de dorpskern Oldebroek. Als eerste hadden we een gesprek met een delegatie van Oldebroeks buurtbelang: Marijke Stouwdam en Gerrit Wessels. Ze vertelden over hun ervaringen; over de goede, maar ook over de minder goede zaken. Buurtbelang heeft input verzameld over het ‘wel en wee’ in Oldebroek door een enquête te verspreiden. Van de 1400 formulieren kwamen er 220 terug. Het leverde een mooi resultaat op met een behoorlijke diversiteit. Naar aanleiding van de enquête is een informatieavond belegd, met een helaas teleurstellende opkomst. Verder spraken we over de groenvoorziening, gevaarlijke verkeerssituaties, de bereikbaarheid van de begraafplaats, Atlantis, slagvaardigheid van de gemeente en de claim op het bestuur van buurtbelang. In onder meer Marijke en Gerrit heeft de kern Oldebroek representatieve bestuursleden, die naarstig op zoek zijn naar uitbreiding: meld u aan!

Vervolgens stond een bezoek aan bouwbedrijf BBG http://www.bbgbouw.nl op het programma. Bouwbedrijf BBG staat voor Bouwbedrijf van de Goor en staat onder leiding van de eigenaren Gert en Kees van de Goor. BBG richt zich met name op de bouw van bedrijfspanden, kantoren, winkels of showrooms. Ook heeft men passie voor woningbouw en dat met name in serie. Het was goed om te luisteren naar Gert van de Goor. Het bedrijf heeft regelmatig te maken met de gemeente Oldebroek en men is over het algemeen tevreden over de samenwerking. Natuurlijk hebben we met elkaar gepraat over de verbeter- en knelpunten. Het was inspirerend om te ervaren hoe gedreven jonge Oldebroekers úút het winkeldarp aan de weg timmeren.

In het kader van ‘de week van de zorg’ hebben we een bezoek gebracht aan ‘het Kooiveen’, een zorginstelling van Philadelphia. Het was indrukwekkend om de meer kwetsbare burgers van de gemeente Oldebroek te ontmoeten. Begeleiders en bewoners leidden ons rond door de verschillende appartementen. In het Kooiveen wonen mensen met een ernstige meervoudige beperking en mensen met een lichte tot matige beperking. We liepen van de snoezelkamer waar Johnny genoot van de ontspanning, het matras van de tevreden Evelien tot het appartement waar een trotse bewoner vrij zelfstandig woont. We spraken met de gepassioneerde begeleiders en locatiemanager. Ook de mensen van het Kooiveen zijn opzoek naar vrijwilligers die incidenteel en/of structureel werk willen doen. Dit kunnen verschillende werkzaamheden zijn; eindje fietsen/wandelen, boodschapje doen, bezoek aan een kerk, o.i.d.

Als laatste bezochten we sportpark ‘de Bovenmolen’, waar we OWIOS 1 aantroffen in een spannend duel met Lunteren 1. Het werd uiteindelijk 2 – 2. Aan het eind van de wedstrijd spraken we met de bestuursleden Alex Jonker en Jacko van den Bosch over de ambities van OWIOS. Het was een genot om te luisteren naar de dynamische plannen van OWIOS. Het gaat bij OWIOS niet alleen maar om een potje voetbal: het bestuur voelt zich verantwoordelijk voor haar mensen en zet zich in om mensen – ook buiten het sportpark - met elkaar te verbinden. Men participeert bijv. in SESO (Stichting Exploitatie Sportaccommodatie Oldebroek), waar gebruik gemaakt kan worden van verschillende expertises. Verder is het bestuur bezig met plannen m.b.t. duurzaamheid, inzetten van mensen met een afstand op de arbeidsmarkt en hebben we gesproken over financiën, kunstgras, vrijwilligers, etc. OWIOS - OverWinnen Is Ons Streven - maar het bestuur laat duidelijk merken dat dit niet zonder een harmonieuze grondhouding kan.

Allemaal goede gesprekken met inspirerende mensen die zich inzetten om de leefbaarheid in het dorp Oldebroek te behouden of te verbeteren. En voor ons veel waardevolle informatie om te gebruiken in ons bestuurlijk werk.

Namens de fractie van de ChristenUnie,

Berend Jan Spijkerboer

Reacties op 'Fractie ChristenUnie bezoekt Oldebroek'