Referendum toppunt van democratie? (Column)

maandag 11 april 2016 09:04

De opkomst bij het referendum van vorige week was in de gemeente Oldebroek 29,3%. Daarmee scoren we bij de laagste van Nederland. Is dat een teken van desinteresse voor de politiek of onvoldoende besef van het voorrecht van een democratie? Of heeft het te maken met het overvragen van burgers? Hoe moeilijk kun je het maken en wie snapt nog echt waar het over gaat?

Dat merken we ook als het over de gemeentepolitiek gaat. Gelukkig hebben we een groot aantal mensen die zich inzetten voor allerlei verenigingen en belangengroepen en ons wel weten te vinden als er wat aan de hand is. Als we willekeurige mensen naar een mening vragen over beleid waar we als gemeenteraad keuzes in moeten maken, dan krijgen we nogal eens de opmerking: “daar hebben we jullie toch voor gekozen”. Daar gaat veel vertrouwen vanuit maar dwingt ons ook om zorgvuldig mee om te gaan.

Daarom gaan we als fractie van de ChristenUnie regelmatig op werkbezoek om dat contact met burgers te houden. Deze raadsperiode bezoeken we alle kernen van onze mooie gemeente en gaan we in gesprek met vertegenwoordigers van de diverse belangengroepen. Deze gesprekken geven ons veel waardevolle informatie om te gebruiken in ons bestuurlijk werk.

Dat vertrouwen dwingt ons ook om te doen wat we hebben beloofd in ons verkiezingsprogramma. Daarom evalueren we altijd halverwege de raadsperiode (2014-2018). Veel punten hebben we al mogen realiseren en op resterende punten moeten we nog meer inzetten om de gestelde doelen te halen.

We proberen als factie van de ChristenUnie zoveel mogelijk te luisteren naar de samenleving en te handelen naar onze principes en idealen zoals beschreven in ons verkiezingsprogramma. We denken dat dat meer recht doet aan de democratische beginselen en wensen van burgers dan ‘te pas en te onpas’ de mening van burgers te vragen in een zogenaamd super democratische vorm als een referendum.

Fractie ChristenUnie Oldebroek

v.l.n.r. Hans het Lam, Henk van Bergeijk, Engbert Jan Ruitenberg, Wim Boer, Berend-Jan Spijkerboer en Popke Graansma

Reacties op 'Referendum toppunt van democratie? (Column)'