Bezuinigingspijn gehalveerd door afstemming fracties

vrijdag 14 september 2012 14:13

ChristenUnie, SGP, PvdA en VVD hebben via amendementen de voorgestelde bezuiniging op een aantal sectoren gehalveerd. Zij vonden de voorstellen te ingrijpend, en voorzagen het risico dat evenwicht, samenhang, en minimale bestaansvoorwaarden in gevaar konden komen.
Concreet houden de amendementen in dat er ‘verzachting’ komt voor sport en cultuur (binnen- en buitensport, korpsen en majorettevereniging), jeugd en jongerenwerk, en seniorenbeleid. Daarvoor werd ook een aangepast financieel kader geboden.

De fractie van de ChristenUnie en de andere indieners riepen het college op om in intensief overleg met genoemde werkvelden en besturen de gevonden budgetten te verdelen. Het CDA, dat zich aanvankelijk verzette tegen de collegevoorstellen en niet meedeed aan het afstemmingsoverleg, heeft in de eindfase aangeven toch de bedoelde amendementen te willen steunen. Dat leverde wel de nodige kritiek op omdat het CDA zich in de afstemmingsmomenten daaraan voorafgaand had teruggetrokken. De ABO nam vierkant afstand van de voorstellen van het college.

Voor wat betreft de veelbesproken combinatiefunctionarissen zijn de fracties van mening dat deze vooral verbindingen moeten leggen, en geen uitvoerende taken verrichten die goed bij de sportverenigingen passen. Het budget is daarom – na reactie van het college - beperkt tot maximaal 2,2 fte. Andere onderdelen die door de gezamenlijke fracties werden ‘verzacht’ waren de voorgenomen bezuinigingen op jeugd- en jongerenwerk, en seniorenbeleid / mantelzorg. Ook het bezuinigingsvoorstel van het college op cameratoezicht in het winkelcentrum te Wezep werd door toedoen van de fracties geschrapt, maar wel aan een plafond gebonden.

Eén van de pijlers van de toekomstvisie van de gemeente is recreatie en toerisme. Daarom wilden de fracties ook dit niet helemaal uitkleden. Wij willen dat in onze toeristische gemeente de bewegwijzering van de fietsroutes wordt onderhouden, en er ook een aantal zitbankjes zijn. Het college kon zich daarin vinden.

In deze keuzen voor de genoemde activiteiten van instellingen hebben voor onze fractie verschillende overwegingen een rol gespeeld. Zo willen wij activiteiten overeind houden waarbij het ‘voorkomen is beter dan genezen’-principe aan de orde is (bijv. jeugdbeleid, ouderenzorg, verenigingsleven). Ook het feit dat er dialoog mogelijk is met de samenleving en de clubs over hoe met deze nieuwe feiten en rolverdeling om te gaan. De denkkracht en open houding van de diverse verenigingen heeft de fractie ervan overtuigd dat dit mogelijk is. De fractie ziet sport als kerntaak van de overheid: het bevordert gezondheid, geeft samenhorigheid, bevordert bij jongeren sociale weerbaarheid, om niet meer te noemen.

Het voorgaande is een unieke verandering in de wijze van politiek bedrijven in onze gemeente. Het sluit aan bij de opvatting van coalitiepartijen SGP en ChristenUnie om niet het getal (hun meerderheid in de raad) te sturen, maar op draagvlak. Daar plukt de samenleving de vruchten van. De bereikte afstemming van de genoemde fracties komt de samenleving ten goede, zonder de noodzakelijke bezuinigingen op de overheid te schaden.

Archief > 2012 > september