Paardenvrijdag 19 december 2008 14:45

In de afgelopen raadsvergadering stelde het college aan de raad voor om een onderzoek in te stellen naar de haalbaarheid van een lokaal hippisch centrum aan de Brandsweg in Wezep. Tevens werd nagegaan of deze locatie eventueel ook geschikt zou zijn voor een veel groter landelijk hippisch centrum. Er bleek geen meerderheid voor het voorstel van het college te zijn. Een amendement van de ChristenUnie op het voorstel kreeg uiteindelijk wel brede steun van de raad. Het college kreeg de opdracht mee om voor maximaal de helft van het gevraagde budget volgende maand met de onderzoeksresultaten te komen of een lokaal hippisch centrum planologisch en financieel (zonder steun van de gemeente) haalbaar is aan de Brandsweg.

Woordvoerder Henk van Bergeijk van de ChristenUnie was duidelijk in zijn bewoordingen. De fractie vindt de Brandsweg geen geschikte locatie voor een grootschalig landelijk hippisch centrum. Het is een gebied van landschappelijk hoge waarde, een open natuurgebied gelegen tussen de landgoederen Oldhorst, Vollenhof en IJsselvliedt. Geen gebied om grootse evenementen te gaan houden. De fractie van de ChristenUnie ziet graag dat het college zoekt naar een andere, meer geschikte locatie in onze gemeente.

Wat betreft het lokaal hippisch centrum is de fractie van mening dat eerst duidelijkheid moet komen over de financiële gevolgen voor de gemeente. Berekeningen hebben uitgewezen dat de jaarlijkse exploitatielasten van een lokaal hippisch centrum uitkomen op minstens 50.000 euro. Ook de kosten van aanpassing en verbreding van de openbare wegen nabij de beoogde locatie zullen hierbij betrokken moeten worden. Je schept verwachtingen bij partijen indien je een onderzoek laat verrichten naar de haalbaarheid terwijl je als raad de financiële kaders voor de ontwikkeling van een lokaal hippisch centrum nog niet hebt aangegeven. Met andere woorden als je nu al weet dat er geen raadmeerderheid is om er geld uit de gemeentekas in te stoppen moet je ook geen haalbaarheidsonderzoeken uitvoeren.

Op dit moment hebben twee verenigingen tijdelijk onderdak gevonden bij de heer Van den Berg aan de Brandsweg. Maar naast de Ponyruiters Oosterwolde en de Noordveluwe ruiters uit Oosterwolde zal ook duidelijkheid moeten komen of de Heuvelruiters uit Wezep ook onderdak kunnen krijgen in het lokaal hippisch centrum.
Er bleek geen meerderheid in de raad te zijn voor het collegevoorstel . Er dreigde een impasse te ontstaan waarbij geen enkel initiatief in het vinden van een blijvende oplossing voor onderdak van de beide verenigingen uit Oosterwolde. Na een aantal schorsingen van de vergadering kreeg het amendement van de ChristenUnie wel de steun van de meerderheid van de raad want de PvdA en het CDA stemden voor de door de Henk van Bergeijk ingediende wijziging op het voorstel van het college.

Het college kreeg als opdracht mee om voor de helft van het gevraagde budget onderzoek te laten verrichten naar de mogelijkheden voor de komst van een lokaal hippisch centrum aan de Brandsweg. Het onderzoek zal antwoord moeten geven op vragen betreffende alle planologische en financiële aspecten van de komst van de drie genoemde verenigingen naar de Brandsweg. Er zal dus duidelijkheid moeten komen wat betreft infrastructurele gevolgen (verkeer) en de betrokkenheid van de gemeente waarbij uitgangspunt is dat er voor de gemeente geen (structurele) financiële bijdrage ontstaat. Over een onderzoek naar de komst van een landelijk hippisch centrum zal de raad zich overig enige tijd buigen waarbij de fracties van het CDA en PvdA aangaven dat alle opties voor een locatiekeuze wat hen betreft mogelijk zijn.

We hebben in het belang van de paardenclubs maar ook in het belang van de omwonenden van de Brandsweg bij het college erop aangedrongen om snel (volgende maand) met de onderzoeksresultaten terug te komen naar de raad.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Raadmeerderheid voor amendement ChristenUnie onderzoek komst manege aan de Brandsweg'