Loco-motieven (Column)

dinsdag 30 november 2010 12:00

Als twee partners iets willen maar elkaar niet kunnen bereiken zoek je soms een compromis. Dat deed onze fractie bij het onderwerp van de subsidie aan Loco. Eerst een beetje uitleg. (Dat is eigenlijk tekort, daarom vind u het bredere verhaal op onze website.)

De rijksoverheid geeft gemeenten een normbedrag voor de lokale omroep. Dat is niet ‘geoormerkt’ wat betekent dat de gemeente niet verplicht is het door te geven aan – in ons geval - de Loco. In het verleden hebben ChristenUnie en PvdA aangegeven het geld wel te willen doorgeven. Voor onze fractie onder de voorwaarde dat Loco enig inzicht geeft in de eigen financiële huishouding; dat gebeurt namelijk bij alle verenigingen die subsidie krijgen. Loco weigerde principieel dat inzicht te geven. Er volgde toen een patstelling. Per januari 2010 zijn de landelijke regels iets veranderd. Er is voor ons daardoor reden om opnieuw te proberen er beweging in te krijgen. Ons probleem is echter: we hebben nog geen dekking voor het tekort dat dan ontstaat (zo’n € 10.000,--).

Bij de begrotingsbehandeling bleek dat opnieuw een meerderheid van de gemeenteraad ervoor wil zorgen dat het bedrag eindelijk bij Loco terecht komt. Naast ChristenUnie en PvdA hoort nu ook ABO bij de voorstanders. Een ABO-motie gaf geen dekking aan. Ook onze fractie had geen dekking gevonden. Om de patstelling te doorbreken hebben we daarom in de eigen  motie een andere weg gekozen. We verzochten het college om binnen de eigen programma-onderdelen te kijken of er communicatie-aspecten e.d. zijn waarin de Loco betrokken zou kunnen worden. Op basis daarvan moet er dan een dialoog met Loco volgen om te bezien of men elkaar kan vinden. Onze motie werd met 9 tegen 8 stemmen aangenomen (waarbij de PvdA niet meestemde omdat deze beide leden als vrijwilliger voor Loco werken, een correcte houding).

Komt de bekostiging nu dichterbij? We hopen het. Maar dat hangt ook af van de bereidheid aan twee kanten om opnieuw te bezien wat men voor elkaar kan betekenen. De toekomst zal het dus leren. Maar we zijn iets verder dan we waren.

Info: www.oldebroek.christenunie.nl. Reacties: mijn-idee@oldebroek.christenunie.nl

Op de foto vlnr: Inge de Vries-de Jong, Willem Bart Junte, Henk van Bergeijk, Liesbeth Vos-van de Weg, Gijs van den Brink, EngbertJan Ruitenberg, Hans het Lam, Ton van Leijen en Wim Boer

Reacties op 'Loco-motieven (Column)'