Snel duidelijkheid over toekomst maaltijdvoorziening Oldebroek

woensdag 04 juni 2008 13:44

In de afgelopen raadsvergadering stond de maaltijdvoorziening Tafeltje Dekje op de agenda. Dagelijks bezorgen vele vrijwilligers warme maaltijden bij ongeveer 110 senioren en burgers met een beperking in onze gemeente. Al enige tijd doen de geruchten de ronde dat na de verbouwing van De Veldheem en De Hullen de keukens geen ruimte meer bieden om deze warme maaltijden te bereiden. Er is veel onduidelijkheid gerezen bij de vele vrijwilligers en niet in de laatste plaats de gebruikers van de maaltijden. De gemeente subsidieert overigens de bezorging van de maaltijden.

Tijdens de commissievergadering Samenleving, die voorafging aan de raadsvergadering, werd veel duidelijk. Insprekers informeerden de fracties dat de huidige productiekeukens van beide verzorgingshuizen verdwijnen vanwege aangescherpte wettelijke voorschriften op het gebied van voedselveiligheid. Men is genoodzaakt over te stappen op zogenaamde koel-versmaaltijden. Deze maaltijden worden ook dagelijks bereid maar vlak voor gebruik pas weer opgewarmd. In beginsel verandert er niet zoveel voor de dagelijkse bezorging van maaltijden alleen is de keuze om ze thuis op te warmen of eventueel toch nog te laten opwarmen door het verzorgingshuis, was de heldere boodschap van de inspreker die namens De Veldheem sprak. Uiteraard zijn er nog meer aanbieders naast de beide verzorginghuizen in onze gemeente die maaltijden kunnen bereiden voor Tafeltje-dek-je. Kortom er zijn in de ogen van de ChristenUnie genoeg alternatieven om de huidige maaltijdvoorziening te continueren.
Vraag is natuurlijk wie gaat dat regelen? Welke rol is er voor de gemeente weggelegd? Het is in onze ogen niet aan de gemeente om te bepalen waar en door wie de maaltijden bereid worden. Daarvoor is een maaltijdcommissie van het seniorenplatform Oldebroek in het leven geroepen waar sinds kort ook de vrijwilligers aan deelnemen. Uiteraard zal pas een keuze gemaakt worden nadat de gebruikers naar hun mening is gevraagd. De gemeente voert overigens het secretariaat van deze commissie.
Voor de gemeente is naast de indicering een ondersteunende rol weggelegd met betrekking tot de sociale functie en de signaleringsfunctie van de vrijwilligers. Dat past ook helemaal in het beleid van de gemeente om burgers met een beperking en senioren zolang mogelijk zelfstandig te kunnen laten wonen. Alle fracties spraken hun waardering uit over het werk dat de vele vrijwilligers iedere dag verrichten.

Onze fractie was verheugd te constateren dat ook de restaurantfunctie niet verloren gaat. Bij zowel de Veldheem als De Hullen blijft deze intact en wordt zelfs op den duur uitgebreid met het woonservicegebied in Wezep. De restaurantfunctie levert niet alleen een maaltijd maar draagt uiteraard ook zorg voor het zo belangrijke sociale netwerk. Onze fractie riep partijen op om snel een keuze te maken uit de aangedragen alternatieven voor de maaltijdvoorziening. Want de vrijwilligers/bezorgers en gebruikers van de maaltijden hebben recht op duidelijkheid op een zo kort mogelijke termijn.

De SGP-fractie diende aan het einde van de beraadslagingen nog een motie in waarin de raad zich heeft uitgesproken dat het college met de partijen, die samen zorgen voor een goede maaltijdvoorziening, moet gaat zorgen voor een heldere procedure om de nieuwe maaltijdvorm te kunnen kiezen.
Vreemd genoeg ontraadde de wethouder in zijn advies deze motie niet terwijl het college al eerder had toegezegd snel duidelijkheid te zullen verschaffen. Hoewel wij geen moties steunen die oproepen tot wat toch al beloofd is door het college heeft onze fractie gemeend net als alle andere fracties deze motie niettemin toch te moeten steunen.

Henk van Bergeijk

Reacties op 'Snel duidelijkheid over toekomst maaltijdvoorziening Oldebroek'