Nieuwsbrief ChristenUnie Oldebroek

oktober 2024

Nieuwsbrief fractie Oldebroek

##mailingaanhefvoornaamachternaam##

De vakantieperiode is alweer voorbij en het nieuwe seizoen van de raad is al weer in volle gang. Afgelopen periode hebben we weer diverse dossiers in de raad besproken. In deze nieuwsbrief nemen we u hierin mee.

De fractie van de ChristenUnie

20231104-Cu-campagne-Wezep- Fractie banner

Stopzetten ontwikkeling locatie AZC aan de Bovendwarsweg

Recent is in bestuurlijk overleg tussen gemeente en het COA -in aanwezigheid van de commissaris van de koning- besloten om verder onderzoek naar het openen van een AZC op de locatie Bovendwarsweg 83 stop te zetten. Aanleiding van dit besluit is de conclusie dat het extern salderen van het teveel aan stikstofuitstoot voor deze locatie juridisch niet houdbaar lijkt te zijn. Ook een Flora en Fauna onderzoek naar de populatie van de zwarte specht op deze locatie zou nog de nodige tijd vergen. Er zal dan ook door het COA geen vergunningsaanvraag bij de provincie Gelderland en gemeente Oldebroek worden ingediend.

Met dit besluit van het COA is een einde gekomen aan een periode van onzekerheid voor de direct omwonenden en ander inwoners van onze gemeente. Het is nu duidelijk dat er onder de huidige wetgeving geen poging meer gedaan zal worden om op deze locatie een AZC te openen.

N.a.v. de informerende nota van het college over dit besluit heeft de raad hierover met elkaar gedebatteerd in de raadsvergadering van 18 september. De ChristenUnie heeft dit besluit met gemengde gevoelens ontvangen, want er is nog steeds een groot tekort aan opvangplaatsen voor mensen die op de vlucht zijn voor honger, oorlog en onderdrukking. Een tekort wat er in de afgelopen weken opnieuw voor zorgde dat er noodopvang op andere locaties moest plaatsvinden omdat Ter Apel overvol zit.

Geen enkele reden tot het vieren van een overwinning wat de ChristenUnie fractie betreft, een geluid wat wel tijdens dit debat te horen was. Duidelijkheid die is bereikt door een zorgvuldig gevoerd proces door het college om eerst een aantal vragen beantwoord te krijgen die, zoals nu ook blijkt, cruciaal waren voor de verder voortgang van de aanvraag.

Wel zijn we van mening dat de handelswijze van het COA en de onaanvaardbaar lange termijn totdat er duidelijkheid was, zeer belastend is geweest voor de samenleving en in het bijzonder voor de direct omwonenden. Laten alle partijen in dit proces daar lering uit trekken.

Maar met dit besluit is de vraag naar opvanglocaties voor asielzoekers niet van tafel, we staan nog steeds “aan de lat” om aan de verplichtingen die voortvloeien uit de spreidingswet te voldoen. Het college komt binnenkort met een verdere invulling van de verplichtingen uit de spreidingswet naar ons toe, zij zijn daar nu al volop mee bezig aan de regionale regietafel. Wij wensen haar daar veel wijsheid bij, want wat de ChristenUnie betreft is er een morele verplichting om goed voor onze naasten te zorgen, en dat geldt ook voor diegene die zich aan onze landgrenzen melden en een beroep doen op onze medemenselijkheid.

Motie vreemd aan de orde van de dag “Stellingname van de gemeente Oldebroek tegen het beoogde springterrein van defensie in het Zwolse Bos”.

In de laatste raadsvergadering kwamen Duurzaam Oldebroek en de ABO met een motie “vreemd aan de orde van de dag” waarmee zij stelling wilden nemen tegen de plannen van defensie in onze regio. De plannen van defensie zijn veel en hebben, als ze allemaal doorgaan, een behoorlijke invloed op onze directe leefomgeving van de inwoners van de gemeente Oldebroek. Daarom is het ook goed om deze zorgen onder de aandacht te brengen van defensie.

Toen de plannen bekend werden gemaakt heeft het college van de gemeente van Oldebroek bij defensie een zienswijze ingediend. In deze zienswijze worden de zorgen en vragen die er in de gemeente leven bij defensie onder de aandacht gebracht. Defensie heeft aangeven dat het noodzakelijk is, met de huidige politieke spanningen in de wereld, dat het Nederlandse leger meer ruimte krijgt om te oefenen. Als ChristenUnie erkennen we die noodzaak, maar zetten we ook vraagtekens of deze omgeving de meest geschikte locatie daarvoor is.

Enige overlast is niet te voorkomen en tot op zekere hoogte acceptabel. De vraag is of de plannen van defensie tot een onaanvaardbare overlast voor onze omgeving zal zorgen. We kunnen op dit moment de effecten van de plannen nog niet goed overzien. Defensie onderzoekt meerdere terreinen en het is nog niet zeker welk terrein het meest geschikt is en de minste overlast voor de omgeving zal zorgen. In de zienswijze die ingediend is op 6 februari 2024 worden een 13-tal vragen en overwegingen meegegeven. Daarbij heeft het college gevraagd om hierover met de gemeente het gesprek aan te gaan.

Tegelijk merken we op dat we als gemeente Oldebroek altijd nauwe banden hebben gehad met defensie en dat de aanwezigheid van het oefenterrein in onze gemeente ook een stimulans is voor de lokale leefbaarheid. We willen die relatie graag goed houden en doen daarom ook een beroep op defensie om met de wensen en gevoelens die er in de Oldebroekse samenleving leven rekening te houden.

Begrijpelijk dan ook dat er aandachtig is voor de gevolgen van deze plannen voor het Zwolsche bos. We delen de zorgen ook dat als deze plannen worden uitgevoerd, er meer overlast zal zijn met name in de omgeving van Wezep. Ook zullen belangrijke natuurgebieden minder toegankelijk zijn voor recreatie. Maar tegelijkertijd is het springterrein in het Zwolsche bos maar één onderdeel van de plannen van defensie voor deze omgeving. Deze wordt er specifiek uitgehaald en andere onderdelen zoals bijvoorbeeld een extra helikopterlandingsplaats, zwaarder mortiervuur op de ASK of afsluiten van natuurgebieden rond Wezep worden niet in deze motie genoemd.

De ChristenUnie fractie is van mening dat de zienswijze van het college onze zorgen voldoende onder de aandacht heeft gebracht. Wij wachten dan ook eerst de reactie af op de ingediende zienswijzen met daarbij de afwegingen van defensie waarom bepaalde keuzes zijn gemaakt en waarom die zo moeten worden gemaakt gezien in het licht van de taken van defensie. De ChristenUnie heeft niet ingestemd met deze motie.

Grote belangstelling voor de Politieke Vrouwenavond in Oldebroek

Donderdagavond 3 oktober jl. vond de Politieke Vrouwenavond plaats in het gemeentehuis van Oldebroek. Een primeur in Oldebroek en omgeving. Reden voor het organiseren van deze avond is de sterke ondervertegenwoordiging van het aantal vrouwen in de Oldebroekse gemeenteraad/politiek. Drie vrouwelijke politica, Hilde Mulder, Lydia Groot en Esmé Wiegman, bekend van de landelijke politiek, deelden met maar liefst ruim 30 belangstellende vrouwen hun persoonlijke verhaal over hun weg in de politiek. Hun gezamenlijke boodschap: Durf, doe, wees niet te bescheiden, blijf bij jezelf en laat politiek niet je identiteit bepalen. Wijze lessen van ervaren politica. De algehele leiding van de avond lag in handen van de Elburgse politica Els Baauw en Liesbeth ten Have. Met de nodige humor en al hun ervaring in de politiek, wisten zij de avond in goede banen te leiden.

Na het plenaire gedeelte was er de mogelijkheid om aan verschillende tafels in gesprek te gaan met zowel de lokale als landelijke politica. Tot slot werden de medewerksters bedankt met een prachtig pakket, welke met zorg was samengesteld door Zwiertje Nagelhout uit Hattemerbroek.

Margreet Deen, Miranda Sloots en Erna van den Bosch kijken, als organisatie, tevreden terug op deze avond en hopen dat her en der wat politieke zaadjes zijn geplant bij de aanwezige vrouwen.

ChristenUnie vindt ontwikkeling centrumplan Oldebroek voor lange termijn van belang, maar keuze voor huisvesting blijft aan de huisartsen zelf

Tijdens de commissievergadering van 18 september bespraken we een opiniërende nota over de huisvesting van de huisartsen. De ChristenUnie vindt dit een uitermate belangrijk dossier, want goede huisartsenzorg voor nu, maar ook voor de toekomst is in het belang van ons allemaal.

Inmiddels is er onder de Oldebroekse inwoners de nodige ongerustheid ontstaan en dat is begrijpelijk; vroeg of laat hebben we allemaal een huisarts nodig en dan ben je vaak op je kwetsbaarst. Op zo’n moment willen allemaal kunnen rekenen op goede en betrouwbare huisartsenzorg.
De zorgen over de opvolging van de vertrekkende huisartsen lijkt ook een reële zorg te zijn. Zo hebben we in Zwolle kunnen zien welke impact het kan hebben als er geen praktijkhouder is en in plaats hiervan een landelijk opererende organisatie de zorg waarneemt. Dat is wat we hier in Oldebroek zeker moeten voorkomen. De fractie van de ChristenUnie voelt hier sterk de maatschappelijke verantwoordelijkheid. Het doet ons goed ook de betrokkenheid van de huidige huisartsen te zien, we zien dat ook zij omkijken naar het bredere probleem en niet alleen naar de patiënten die gekoppeld zijn aan hun praktijk.

Voor de huisartsen is snelheid van de ontwikkeling van groot belang. De Talter heeft aan de commissie aangegeven dat het vrijmaken van de Zwikmeule snel kan. De huisartsen kunnen begin 2025 starten met de verbouwing.

Als de huisartsen niet voor het centrumplan kiezen dan zal het college de plannen moeten aanpassen en zal er een ander plan worden gemaakt en voorgelegd aan de commissie.
De keuze over de huisvesting is en blijft een eigen keuze van de huisartsen en de ChristenUnie wenst hun veel succes met het maken van deze keuze.

Lees onze volledige bijdrage via onderstaande link

Subsidie Boerderijmuseum

Al ruim 25 jaar heeft het boerderijmuseum een belangrijke plek in de Oldebroekse samenleving. Ook toeristen weten het boerderijmuseum te vinden

Het boerderijmuseum heeft nieuwe plannen gemaakt om een Kinder- Dier en Doeboerderij te ontwikkelen. Het verbreedt het boerderijmuseum tot een buitenactiviteitencentrum. Zo wordt het nog aantrekkelijker voor de Oldebroekse samenleving en zullen meer toeristen het centrum weten te vinden.

Het bestuur van het boerderijmuseum heeft zorgvuldig onderzoek gedaan en verschillende (financiële) scenario’s zijn onderzocht.

Om het plan te kunnen realiseren is veel geld nodig.  Het boerderijmuseum heeft subsidie aangevraagd bij de gemeente en de provincie. Nadat de provincie al had ingestemd, heeft ook de gemeenteraad, in de raadsvergadering van 26 september jongstleden, unaniem ingestemd met het plan en de subsidie aan het boerderijmuseum toegekend. De subsidie wordt bekostigd vanuit de reserve Recreatie en Toerisme, die voor dit soort initiatieven bedoeld is.

De ChristenUnie Oldebroek ziet uit naar de ontwikkeling van het boerderijmuseum tot een buitenactiviteitencentrum en wenst ze veel succes om de Kinder-, Dier- en Doeboerderij te realiseren.

ChristenUnie Oldebroek actief aanwezig op de Schapenmarkt

Woensdag 11 september was de ChristenUnie voor de eerste maal met een kraam aanwezig op de Schapenmarkt. Tussen de buien door was er veel animo voor de acties opgetuigd door ChristenUnie. De dialect-spreekwoorden quiz, met als prijs een rondleiding door de Tweede Kamer + aansluitende lunch met Mirjam Bikker,  werd door veel Schapenmarktgangers enthousiast ingevuld, maar bleek toch wat moeilijker dan gedacht. De juiste antwoorden zijn nog terug te vinden via onderstaande link

Daarnaast was er een actie in het kader van Omzien naar elkaar; wie verdient een hart-onder-de-riem, of een mooi compliment? Hier werden veel namen ingediend en zo konden vier volwassenen verrast worden met een mooie mand met lokale producten, vier jongeren werden verblijd met een VVV-bon.

ChristenUnie heeft genoten van deze zeer geslaagde dag en hoopt volgend jaar dan ook zeker weer aanwezig te zijn op de Schapenmarkt.

Eindevaluatie project grondgebruik

Er zijn veel dingen niet goed gegaan, het project kende een zeer valse start, dat is wel duidelijk gebleken. Inwoners die terecht hun beklag deden over de manier waarop ze benaderd werden en de gebreken in communicatie. Het was dan ook zeer terecht dat dit onderwerp door CVO werd geagendeerd.

Dat er veel niet is goed gegaan geeft het college ook toe.

Er zijn veel verbeterpunten aangereikt en die zijn door het college meegenomen en toegepast, daardoor is de overige afhandeling veel soepeler verlopen.

Ook hier blijkt weer dat communicatie en onderlinge samenwerking van essentieel belang is. Goed om te lezen dat er vanaf heden elke 5 jaar een scan zal plaatsvinden op oneigenlijk grondgebruik. En laat dit dan ook echt gebeuren, zodat we niet weer achter de feiten aan gaan lopen.

Dit project is zo goed als afgerond en laten we hier lering uitrekken voor eventueel nieuwe van  dit soort grootschalige projecten!

Belang van sociale huurwoningen voor jongeren op Mariënrade

De ChristenUnie van Oldebroek vindt betaalbare huurwoningen voor jongeren in de gemeente Oldebroek erg belangrijk. Tijdens de raadsvergadering van 26 september sprak de fractie haar steun uit voor de bouw van sociale huurwoningen op Marienrade. "Er zijn te weinig woningen voor jongeren. Ze hebben het moeilijk op de woningmarkt, en het is hoog tijd dat daar verandering in komt."

De plannen voor de woningbouw op Mariënrade sluiten aan op de eerder vastgesteld visie van de gemeente voor Mariënrade en zijn een belangrijke stap in de verdere ontwikkeling van Marienrade. De woningen zullen door DeltaWonen worden gebouwd

Zorgen om parkeren en veiligheid

Omwonenden maken zich zorgen over mogelijke parkeerdruk en verkeersveiligheid. De ChristenUnie erkent deze zorgen, maar ziet ook dat uit onderzoek blijkt dat er voldoende parkeergelegenheid is en verwacht niet dat dit plan voor veel extra parkeerdruk zal zorgen. De VNOG heeft aangegeven dat de bereikbaarheid voor hulpdiensten goed isgeregeld.

De partij roept het college wel op om de parkeersituatie te blijven volgen en afspraken te maken met omwonenden en lokale organisaties om problemen te voorkomen.

De ChristenUnie vraagt het college om serieus in gesprek te gaan met de omwonenden over de inrichting van het parkeerterrein. "We moeten hun zorgen serieus nemen en problemen zoveel mogelijk voorkomen,"

Met dit voorstel zet Oldebroek een stap richting meer woningen voor jongeren, een doelgroep die dit hard nodig heeft.

In gesprek

We hopen dat u met deze nieuwsbrief meer inzicht heeft gekregen in wat wij als ChristenUnie-fractie afgelopen periode hebben gedaan. We kunnen ons voorstellen dat bepaalde onderwerpen u hebben aangesproken en dat u hierover wilt doorpraten. Misschien omdat u meer wilt weten over het waarom van een bepaald standpunt die we hebben ingenomen, of omdat u uw zienswijze op thema’s aan ons kenbaar wilt maken. We nodigen u van harte uit om eens met ons (of een deel) van de fractie door te praten. Schroom niet om contact met ons op te nemen via het mailadres info@oldebroek.christenunie.nl. U kunt natuurlijk ook een van onze fractieleden direct benaderen. De contactgegevens staan op onze website (ChristenUnie Oldebroek ), we plaatsen hier ook regelmatig informatie over bezoeken of bijdragen in commissie- en raadsvergaderingen.

Als u de ChristenUnie fractie eens van dichtbij aan het werk wilt zien bent u natuurlijk ook van harte welkom op de publieke tribune tijdens de commissie- en raadsvergaderingen. De vergaderdata, aanvangstijdstip en de agenda van de komende vergaderingen kunt u vinden via http://www.oldebroek.nl/gemeenteraad. Het fractiewerk vraag veel van ons en is niet altijd eenvoudig in een steeds verder polariserende samenleving. Dat vraagt om wijsheid en we willen dan ook vragen om het werk van de ChristenUnie fractie en onze wethouder Liesbeth Vos, maar ook het werk van de gehele raad en het college van Burgemeester en wethouders, mee te nemen in uw gebeden.