Nieuwsbrief ChristenUnie Oldebroek

Juli 2024

Nieuwsbrief fractie Oldebroek

##mailingaanhefvoornaamachternaam##

De vakantieperiode is aangebroken en dat betekent ook voor ons werk in de raad dat we het iets rustiger aan doen. De afgelopen maand hebben we nog net voor de vakantie enkele onderwerpen mogen behandelen. In deze nieuwsbrief nemen we u hierin mee.

Via deze weg willen we u ook een fijne vakantieperiode toewensen, of het nu thuis is of ergens op een andere bestemming. We hopen dat u de komende periode weer kunt opladen voor het nieuwe seizoen.

Toch is de vakantieperiode ook voor veel mensen een eenzame periode. Het verrenigingsleven staat stil er worden minder activiteiten georganiseerd. Denkt u ook aan de mensen die hierdoor alleen thuis zitten en het wel op prijs stellen dat er iemand even een kopje koffie komt drinken. Als we nu allemaal in de zomer periode één persoon opzoeken dan hopen wij dat deze mensen ook een fijne periode zullen hebben.

De fractie van de ChristenUnie

20231104-Cu-campagne-Wezep- Fractie banner

Uitblijven duidelijkheid AZC

Er is in het afgelopen jaar veel tijd en energie gaan zitten in het bespreken van de ontwikkelingen rond de mogelijke komst van een AZC aan de Bovendwarsweg. De ChristenUnie betreurt het dat er zo lang onzekerheid blijft bestaan, wat met name veel onrust veroorzaakt onder omwonenden. Onrust die op geen enkele manier door de besprekingen in de raad en commissie kon worden weggenomen, omdat er in die vergaderingen geen duidelijkheid kwam van het COA die vrijwel geen nieuwe informatie gaf. De onzekerheid blijft ook na het ontvangen van de informerende nota van het college.

Op 11 juli hebben we de update van het COA besproken in de raad. Via onderstaande link leest u hier meer over.

Informatieavond Long-COVID

Na de informatieavond over Long-COVID op 24 juni 2024 hebben we als ChristenUnie nog veel reacties gekregen op deze avond. De aanwezigen noemen met name de bijdragen van de mensen die vanuit hun eigen ervaringen vertelden over hoe Long-COVID hun leven beïnvloed als indrukwekkend. Fijn dat deze mensen zo open en eerlijk hun verhaal konden doen.

De arts Alfons Olde Loohuis gaf in zijn presentatie veel technische en medische achtergronden aan van deze nieuwe ziekte. Hij maakte duidelijk dat er nog steeds geen adequate behandeling is, maar dat door onderzoek deze wel steeds dichterbij komt. Dat geeft hoop voor iedereen die hier mee te maken heeft.

We zijn blij met de spontane hulp van veel mensen om deze avond mogelijk te maken. De gastvrijheid van het Agnietencollege en de mensen die de live uitzending mogelijk maakten willen we nogmaals bedanken.

Mocht u de uitzending nog terug willen kijken, dan kan dat nog steeds via onderstaande link. Inmiddels hebben al bijna 400 mensen deze bijéénkomst teruggekeken.

Heeft u nog vragen, of wilt u contact opnemen met de stichting PostCovidNL (voor lotgenotencontact) of C-support (voor hulp en ondersteuning als u te maken heeft met Long-COVID, neem dan contact met hen op. Op de website staan hun contact gegevens.

www.c-support.nu

www.postcovidnl.nl

Link naar de uitzending

Jaarrekening 2023 vastgesteld

Afgelopen raadsvergadering behandelde we de jaarrekening 2023. Terugkijkend naar een jaar waarin veel is gebeurd.

• Diverse gesprekken over een mogelijk AZC aan de bovendwarsweg (lees hiervoer meer in deze nieuwsbrief)
  • Op woningbouw gebied zijn er veel dingen gebeurt, zoals het vestigen van voorkeursrechten, aankoop van gronden. Het gaat minder snel dan we hadden gehoop, maar belangrijke stappen zijn gezet.
  • Er is gewerkt aan een nieuw gemeentelijk verkeers en vervoersplan die in 2024 verdere invulling heeft gekregen (Behandeling GVVP december 2023
  • Maar we hebben ook aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid op de zuiderzeestraatweg en met name in de kernen Oldebroek en Hattemerbroek.
  • Uit de evaluatie DIFTAR is gebleken dat de inwoners van Oldebroek hier goed mee bezig zijn. Wel hebben we aandacht gevraagd voor de realisatie van het grondstoffenstation in Elburg. Vlak na de behandeling zijn we hier in meer detail over geinformeerd.

We zijn blij met de resultaten die in 2023 zijn behaald, niet alles is gelukt en een deel van de werkzaamheden gaat via budgetoverheveling door naar 2024. Waardoor ze nog wel afgerond zullen worden.

Via lees verder kunt u onze volledige bijdrage lezen.

De volledige raad heeft na behandeling ingestemd met de jaarrekening 2023.

Perspectief 2025 nota vastgesteld

Tijdens de laatste raadsvergadering van voor het zomerreces hebben we de perspectiefnota 2025 besproken met daarbij een doorkijk naar de begroting voor de jaren 2026 en 2027. Deze laatste laat helaas een tekort laten zien. Een tekort welke na het verschijnen van de meicirculaire gelukkig kleiner is dan in eerste instantie verwacht.

De ChristenUnie fractie kan zich vinden in de beleidsdoelen die zijn opgenomen in de nota. Het beleid wat is opgenomen vloeit voort uit de eerder door de coalitie opgestelde bestuursovereenkomst 2022-2026 “Oldebroek, voor u Een duidelijke koers.” Daarnaast is er ook sprake van nieuw beleid en van autonome ontwikkelingen, ontwikkelingen bij samenwerkingen waarin de gemeente deelneemt, zoals bijv. de Gemeenschappelijke Gezondheidsdienst, GGD Noord- en Oost-Gelderland. De ChristenUnie heeft aandacht gevraagd voor de financiële ruimte die opgeslokt wordt door de autonome ontwikkelingen, ontwikkelingen “grotendeels buiten onze macht”, maar waar we niet omheen kunnen. Blijf scherp toezien op de kosten, ook als het gaat om bijv. de daarin doorgevoerde indexeringen. Het college ziet dat gelukkig ook en heeft al menige zienswijze op begrotingen van samenwerkingen ingediend.

Agressieprotocol

In de commissievergadering van 20 juni jongstleden besprak de commissie het agressieprotocol. Dit protocol is bedoeld om aan te geven hoe je als politieke ambtsdrager (burgemeester, wethouders, raads- en commissieleden) kunt handelen als je te maken krijgt met agressie tegen jou als persoon. Het is verdrietig dat dit soort agressie in de samenleving voorkomt. Daarom is het goed dat er in een protocol staat hoe je als politieke ambtsdrager kunt handelen. Dat geeft duidelijkheid en je weet dat je er dan niet alleen voor staat. Je ontvangt dan hulp en ondersteuning. Dat geeft vertrouwen om als politieke ambtsdrager je werk veilig te blijven doen.

Schapenmarkt 2024

Woensdag 11 september, zoals gebruikelijk de woensdag vóór 17 september, is weer de jaarlijkse Schapenmarkt in Oldebroek. Een populair evenement, bezocht door vele (oud) Oldebroekers en verdere belangstellenden. Voor het eerst heeft ook ChristenUnie Oldebroek een standplaats op de markt. Op deze manier hopen we met veel mensen in gesprek te raken om ons ChristenUnie geluid te laten horen en natuurlijk om op te halen wat er allemaal leeft onder de inwoners.

De stand zal duidelijk herkenbaar zijn aan het mooie ChristenUnie-blauw. Daarnaast koppelen we een ludieke actie aan deze dag, dit wordt nog verder uitgewerkt. Om de stand de hele dag te kunnen bemensen, hebben we, naast ons als fractieleden,  een heel aantal vrijwilligers nodig. Mocht u nu denken: Dit lijkt me een leuke en zinvolle besteding van mijn dag (deel)? Meld u dan aan via info@oldebroek.christenunie.nl

Politieke vrouwenavond

Donderdagavond 3 oktober wordt er door de vrouwen uit de raad een politieke avond speciaal voor vrouwen georganiseerd. Er zullen spreeksters, bekend uit de landelijke politiek, hun verhaal delen over hun loopbaan als politica en daarnaast er is volop ruimte voor interactie en gesprek. Het complete programma en de uitnodiging volgt begin september.

Voor de agenda:

Donderdag 3 oktober, 19.30 uur inloop vanaf 19.15 uur

Gemeentehuis Oldebroek

Uitbreiding Koemkolkweg

In de commissievergadering op 19 juni is gesproken over het onderwerp bestemmingsplan buitengebied welke de uitbreiding van twee stallen, een geiten- en kalverenstal, en bouw van extra loods en sleufsilo’s aan de Koemkolkweg in Oosterwolde mogelijk maakt. Er is één zienswijze ingediend en wij kunnen deze zienswijze begrijpen, het voelt vooral in deze tijd, onlogisch om juist niet grondgebonden veehouderij uit te breiden. Echter initiatiefnemer werkt  in de nieuw aan te bouwen kalverstal met zgn. luchtwassers en er zijn duidelijke planregels opgesteld om de natuur en biodiversiteit te versterken ter compensatie van de uitbreiding, het principe van het gemeentelijk plussenbeleid. Dit alles maakt uiteindelijk dat juist de totale CO2 uitstoot naar beneden gaat. De plannen passen uiteindelijk binnen het beleid zoals gemeentelijk vastgesteld. En dat is voor ons doorslaggevend.

De ChristenUnie kan akkoord gaan met voorliggend besluit en wenst de initiatiefnemer veel succes en wijsheid met het realiseren van alle plannen.

Verstrekken Verklaring Geen Bezwaar (VVGB) bouw 12 appartementen aan de Zuiderzeestraatweg 145 in Oldebroek

We zijn blij met deze inbreidingsplannen op het voormalige Spar perceel, welke al jarenlang braak ligt. Een mooi voorbeeld van inbreiding, waar we als CU voorstander van zijn. Er ligt een goed plan om op deze plek 1 appartementen te realiseren voor mensen met een kleinere beurs en ouderen. De zorgen die wij hadden met betrekking tot verkeersveiligheid zijn weggenomen door de beantwoording van de vragen die gesteld zijn. Er is door de initiatiefnemer goed geparticipeerd en ideeën en bezwaren vanuit de buurt zijn, voor zover haalbaar, meegenomen in het uiteindelijke ontwerp zoals ons gepresenteerd. Er leven nog wel een aantal bezwaren, CU heeft geadviseerd om vooral in gesprek te blijven met de buren en met elkaar te zoeken naar compromis, alleen al om eventueel juridisch getouwtrek te voorkomen. Wat ons betreft zijn er geen bezwaren voor verdere ontwikkeling van dit project.

Verstrekken van positief advies bouw woningen Feithenhofsweg 6a

Een primeur; voor het eerst sinds de inwerkingtreding van de omgevinsgwet is er sprake van een Buitenplanse Omgevings Activiteit (BOPA).  Het plan, de bouw van drie vrijstaande woningen, past niet binnen het huidige beleid omdat het afwijkt van het omgevingsplan (het oude bestemmingsplan Buitengebied 2007) voor deze locatie. En omdat het hier over grond met agrarische bestemming gaat kan daar nu niet gebouwd worden. Daarom de vraag van het college om een positief advies van de raad. De plannen en de argumenten van het college om hier wel te bouwen en het feit dat het direct aansluit op Oldebroek West3  en er na participatie ook geen bezwaren vanuit de buurt zijn gekomen is voor ons als ChristenUnie voldoende reden om deze aanvraag als positief te beoordelen en dus een positief BOPA advies uit te brengen

Omdat het hier gaat het om een initiatief voor woningbouw aansluitend aan een woonwijk is het passend om daar te bouwen, maar dat wil niet zeggen dat het bij elke aanvraag, die niet past in het bestaande omgevingsplan, zo gaat. De BOPA geeft de raad de gelegenheid om per aanvraag af te wegen of het past.

Voorkeursrecht Oldebroek Oost en uitbreiding bedrijventerrein nabij H2O

in de commissie vergadering hebben we het vestigen van voorkeursrechten op de gronden in Oldebroek oost behandeld en de voorkeursrechten op gronden nabij industrieterrein H20.

Het vestigen van voorkeursrechten geeft invulling aan het bestuursakkoord dat we hebben gesloten. Met het vestigen van voorkeursrechten zorgen we voor een sterke positie voor de gemeente. Als de eigenaar gronden waar voorkeursrecht op rust wil verkopen moet deze de gronden eerst aan de gemeente aanbieden. Dit geeft de gemeente rust om plannen te ontwikkelen en voorkomt dat de gronden in handen van speculanten terechtkomen.

Het is goed te horen dat de gemeente na het vestigen van deze voorkeursrechten direct een informatieavond heeft gehouden voor de omwonende

Mooi om te zien dat op basis van het vestigen van de voorkeursrechten er ook direct over is gegaan tot het aankopen van gronden in Oldebroek Oost. De raad heeft hiervoor in de raadsvergadering ingestemd met een budgetvraag om deze gronden aan te kopen.

Nieuwe grondprijzen

in de commissie vergadering zijn de nieuwe grondprijzen 2024 behandeld. De fractie van de christenUnie was kritisch op voorgelegde nota. Onderbouwingen waren niet goed aanwezig en er zitten diverse fouten in de opgestelde stukken. De factie van de CrhistenUnie vind dat dit beter moet de volgende keer en de wethouder bevestigede deze tekortkomingen.

Ondanks deze kritische noten hebben we wel ingestemd met de voorliggende nota omdat op basis van de aanvullende informatie en de beperkte aanpassingen wij vinden dat we voor nu in kunnen stemmen.

In gesprek

We hopen dat u met deze nieuwsbrief meer inzicht heeft gekregen in wat wij als ChristenUnie-fractie afgelopen periode hebben gedaan. We kunnen ons voorstellen dat bepaalde onderwerpen u hebben aangesproken en dat u hierover wilt doorpraten. Misschien omdat u meer wilt weten over het waarom van een bepaald standpunt die we hebben ingenomen, of omdat u uw zienswijze op thema’s aan ons kenbaar wilt maken. We nodigen u van harte uit om eens met ons (of een deel) van de fractie door te praten. Schroom niet om contact met ons op te nemen via het mailadres info@oldebroek.christenunie.nl. U kunt natuurlijk ook een van onze fractieleden direct benaderen. De contactgegevens staan op onze website (ChristenUnie Oldebroek ), we plaatsen hier ook regelmatig informatie over bezoeken of bijdragen in commissie- en raadsvergaderingen.

Als u de ChristenUnie fractie eens van dichtbij aan het werk wilt zien bent u natuurlijk ook van harte welkom op de publieke tribune tijdens de commissie- en raadsvergaderingen. De vergaderdata, aanvangstijdstip en de agenda van de komende vergaderingen kunt u vinden via http://www.oldebroek.nl/gemeenteraad. Het fractiewerk vraag veel van ons en is niet altijd eenvoudig in een steeds verder polariserende samenleving. Dat vraagt om wijsheid en we willen dan ook vragen om het werk van de ChristenUnie fractie en onze wethouder Liesbeth Vos, maar ook het werk van de gehele raad en het college van Burgemeester en wethouders, mee te nemen in uw gebeden.