Jaarrekening 2023 vastgesteld

euro-870757_1280.jpgzondag 21 juli 2024 10:57

Afgelopen raadsvergadering behandelden we de jaarrekening 2023., terugkijkend naar wat er in 2023 financieel is gebeurd.. Zo is het afgelopen jaar veel tijd en energie gaan zitten in het bespreken van de ontwikkelingen rond de mogelijke komst van een AZC aan de Bovendwarsweg. De ChristenUnie betreurt het dat er zo lang onzekerheid blijft bestaan, wat met name veel onrust veroorzaakt onder omwonenden. Onrust die op geen enkele manier door de besprekingen in de raad en commissie kon worden weggenomen, omdat er in die vergaderingen geen duidelijkheid  kwam van het COA die vrijwel geen nieuwe informatie gaf. De onzekerheid blijft ook na het ontvangen van de informerende nota van het college.

Woningbouw:

Op het gebied van woningbouw zijn grote stappen gezet in 2023. Zo is er op diverse percelen voorkeursrecht gevestigd en zijn er gronden aangekocht in Wezep Oost.

De ontwikkeling in Oldebroek West 3 is ook doorgegaan. Nog niet zo snel als we in 2023 hadden gehoopt, maar er is voortgang. Hiermee worden belangrijke stappen gezet voor de woningbouw. Er wordt veel gedaan aan ontwikkeling en planvorming zodat er in de komende jaren hopelijk ook daadwerkelijk woningen worden toegevoegd.

Eind 2023 lagen we op schema voor het aantal woningen dat we willen toevoegen in de woondeal.  We zijn  blij met de nieuwe monitor woningbouw, hiermee kunnen we als raad de voortgang van de woningbouw goed blijven volgen. Deze monitor is er gekomen  naar aanleiding van onze motie die wij samen met de ABO hebben ingediend...

Verkeersveiligheid

Het is goed dat we een nieuw GVVP (gemeentelijk verkeers- en vervoersplan) hebben. Inwoners zijn actief meegenomen d.m.v. inwonersavonden en een enquête om tot een zo compleet mogelijk plan te komen.

Ook is het goed dat er gestart wordt met het onderzoek naar een mogelijke rondweg. Een onderzoek aar ABO, Duurzaam Oldebroek en de ChristenUnie om gevraagd hebben d.m.v. een ingediende motie. We wachten de eerste resultaten van het onderzoek met veel belangstelling af. We hebben nog wel een aantal zorgen en die betreffen de verkeersveiligheid op de Zuiderzeestraatweg en met name in de kernen Oldebroek en Hattemerbroek. We verzoeken het college om hier op zo kort mogelijke termijn een slag te maken met het verbeteren van  de veiligheid. De wethouder heeft aangegeven regelmatig met de provincie in overleg te zijn over dit onderwerp en dat het de volle aandacht heeft. Samen met de provincie wordt er gekeken of geplande investeringen eerder kunnen plaatsvinden.

DIFTAR

De invoering van Diftar is een succes! De hoeveelheid restafval is enorm afgenomen, zo is gebleken uit de evaluatie die eind 2023 heeft plaatsgevonden. Per inwoner wordt er slechts nog 100 kilo afval per jaar  ingezameld en daarmee is het eerste doel bereikt! Maar we zijn er nog niet, op termijn moet dit naar de 30 kilogram.  Wel hebben we onze zorgen geuit over het nog te realiseren afvalbrengstation, deze moet vóór 1 november 2024 gerealiseerd zijn, het station is hard nodig om het succes van Diftar te continueren.  In de raadsvergadering had de wethouder al de toezegging gedaan dat we op korte termijn geïnformeerd zouden worden. Inmiddels heeft de raad een informerende nota gekregen dat de bouw in Elburg is gestart en dat hiermee nog steeds de doelstelling is om 1 november te halen.

Veiligheid:

Met betrekking tot veiligheid is aangegeven dat de cijfers ten opzichte van de andere 5 gemeenten een positief beeld geven. Positief om te lezen dat het college op zoek gaat naar het beeld achter de cijfers. Zeker als wordt waargenomen dat bijvoorbeeld steeds vaker de meldingsbereidheid onder mensen afneemt omdat ze het gevoel hebben dat dit toch niet helpt.

Jeugd:

De fractie van de ChristenUnie is blij dat voor het onderdeel Jeugd goed wordt samengewerkt met de zorgaanbieders.  Wij zijn als fractie van de ChristenUnie blij met de succesvolle lokale uitvoering van de visie jeugd. Wel blijft er onzekerheid over wat er de komende periode gaat gebeuren met de wetgeving en het financieel kader.

Onze boeren

Ook willen wij als fractie van de ChristenUnie dit moment gebruiken om stil te staan bij de teleurstellende uitkomst voor 'onze' boeren, verenigd in Stichting de 4Merken. Voor ons nog steeds onbegrijpelijk. Een krachtig en duurzaam plan, van onderaf opgesteld door boeren zelf, kan nu geen doorgang vinden. De verkoopprocedure is afgebroken en wordt met aangepaste voorwaarden opnieuw opgestart. We blijven dit dossier nauwgezet volgen!

De voltallige raad heeft na de behandeling ingestemd met de jaarrekening 2023.