Meedoen en Meedenken in Oldebroek

woensdag 01 oktober 2008 14:57

In de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) staat dat de gemeente haar burgers en instellingen moet betrekken bij het opstellen van beleid en bij de uitvoering daarvan. Meedoen en Meedenken dus, zodat er betere plannen worden gemaakt. Daarom organiseerde de gemeente Oldebroek dinsdag 23 september een interactieve bijeenkomst over het instellen van een Wmo-adviesraad.

Tijdens deze interactieve bijeenkomst met burgers en instellingen die betrokken zijn bij maatschappelijke ondersteuning, is het instellen van een Wmo-adviesraad onder de aandacht gebracht .Zo werd de mogelijkheid geboden om mee te denken hoe de Wmo-adviesraad eruit moet komen te zien.
Er kwam een goede discussie op gang waar met name gesproken werd over de volgende punten:

• als adviesraad moet je een brede belangenbehartiger zijn en moet je goed en afgewogen advies kunnen geven.
  • hoe kunnen we ook ongevraagd advies geven als we knelpunten signaleren? Wat wordt er gedaan met ons advies, hoe zwaarwegend is het?
  • een goede voorzitter is van het grootste belang
  • de adviesraad moet voldoende achterban hebben
  • moeten we een uitvoeringsbudget krijgen, het is immers vrijwilligerswerk? Misschien moet de gemeente liever alleen faciliteiten bieden.

Uit de beantwoording bleek wel dat de gemeente de adviesraad zeer serieus gaat nemen en ook erg blij was met alle ingebrachte adviezen. De gemeente vindt het erg belangrijk dat de adviesraad aangeeft welke problemen, behoeften en wensen er leven onder de bewoners en instellingen in onze gemeente. De goed onderbouwde adviezen zullen zeker meegenomen worden bij het maken van beleid. Ook de Gemeenteraad moet eigenlijk niets meer goed keuren op Wmo-gebied zonder dat er advies is gevraagd aan de adviesraad.

Hoe nu verder?
De uitkomsten van deze avond worden verwerkt en toegestuurd naar alle instellingen die een uitnodiging hebben gehad. Er komt een conceptnota burgerparticipatie (actieve deelname) en conceptverordening in commissie Samenleving en gemeenteraad (dec. 2008). In januari 2009 vindt de werving, selectie en installatie plaats voor de adviesraad. Wij roepen belangstellenden waaronder de diaconieën van kerken in onze gemeente op om deel te nemen aan de adviesraad. Als u interesse heeft, is het dus verstandig om de komende tijd goed de aankondigingen van de gemeente hierover in de Huis aan Huis en op de website van de gemeente te blijven volgen. Voor nadere informatie en aanmelding kunt u contact opnemen met mevrouw K. Slijkhuis, hoofd van de afdeling Samenleving (0525-638 209 of per e-mail).

Inge de Vries

Presentatie_Conferentie_Meedoen_en_Meedenken[1]145,9 kBapplication/pdfdownload