Van wie is het buitengebied?

toekomstvisie foto zaal aangepast 2maandag 14 september 2009 08:00

Het buitengebied is belangrijk: het raakt veel van onze inwoners. Daarom hield de ChristenUnie in Oldebroek hierover donderdagavond een bijeenkomst die succesvol genoemd mag worden. Bedoeld om bouwstenen aan te dragen voor een visie die ze wil vormen op de toekomst van het buitengebied. Gezien de grote publieke belangstelling is het buitengebied en de invulling daarvan een onderwerp wat inderdaad menigeen bezig houdt, zo bleek. Naast vertegenwoordigers van bijna alle ander fracties in de gemeenteraad toonden ook de lokale media interesse.

Dat is ook niet vreemd want onze prachtige landelijke omgeving gaat ons allemaal aan. De één om er een boterham te verdienen de ander om er te ontspannen en te genieten van de natuur. En met elkaar moeten we er natuurlijk ook voor zorgen dat we ons mooie landschap in stand houden: “Borgen voor morgen” met deze woorden opende avondvoorzitter en forumleider Gijs van de Brink de avond. Daarna kregen de diverse inleiders de gelegenheid hun belangen te onderbouwen in een korte presentatie.

Als eerste sprak Adry Spronk van de land en tuinbouw organisatie LTO. In zijn inleiding benadrukte hij vooral de schaalvergroting doe nog steeds doorgaat in de landbouw. Enerzijds om een goed inkomen veilig te stellen, anderzijds is er meer stalruimte nodig om te voldoen aan welzijnseisen voor de dieren. Daarna noemde hij de knelpunten waar de boeren tegenaan lopen in het bestemmingsplan zoals dat nu in voorontwerp is. “Liever spreken over een goede inpassing van agrarische bedrijven dan over goothoogtes, nokhoogtes en omvang bouwblokken”, zo besloot hij zijn presentatie.

Namens Recron, een vereniging die de belangen van de recreatieondernemers behartigt, was Ivo Gelsing de tweede spreker. Hij gaf aan dat het economische belang van de sector steeds groter wordt en qua omvang kan concurreren met de agrarische sector. Daarom vroeg hij ook om een gelijkwaardige plaats in het Ruimtelijke Ordening vraagstuk naast de landbouw. Behoud van cultuurlandschap en kleinschaligheid en zorg voor een goede invulling van de vrijkomende agrarische bebouwing, streef naar een win-win situatie, dat waren enkele speerpunten uit de presentatie.

‘Waardewerkers’ is een wat minder bekende organisatie, maar Arjan Dekking van de Landbouw Universiteit Wageningen wist duidelijk te verwoorden waar de organisatie voor staat. Met ondernemers als Ton Verbeek (fruittuin Verbeek, Boergerij) en Ko van Twillert (Ko-Kalf) als leden uit deze omgeving zijn dit voorbeelden van idealen waar de organisatie voor staat. Multifunctionele landbouw, verbreding van de landbouw. Er wordt uit gegaan van Triple P: People, meer contacten meer afwisseling in werk meer arbeidsplezier; Planet, meer natuurbeheer en cultuurhistorie; Profit, er moet ook wat verdiend worden maar dit wordt veelal weer lokaal besteed en zorgt voor een stuk werkgelegenheid.

Namens de provinciale fractie van de Christen Unie sprak Lubbert van de Heuvel over de regelgeving die er ligt vanuit Brussel of Den Haag. Zo is er het Streekplan, het Reconstructieplan Natura 2000, en Nationale Landschappen, allemaal met hun eigen regels waar we rekening mee moeten houden. Van de 20 aangewezen Nationale Landschappen in Nederland liggen er 7 in Gelderland. Dat geeft wel aan hoe mooi onze provincie is maar geeft ook weer extra beperkingen. De provincie is voornamenlijk de bewaker van deze regelgeving, maar met een goede onderbouwing kan er best wel wat bereikt worden. Ook gaf hij aan dat hij zich als Christen Unie man sterk wil maken voor het gezin en dus ook voor de gezinsbedrijven in de landbouw.

Na de pauze was er een forumdiscussie waar vragen vanuit de zaal door de inleiders werden beantwoord. Namens LTO nam Beerd Flier plaats achter de tafel. Hoewel er geen echte discussie op gang kwam werden er wel pittige vragen gesteld. En de sprekers kregen de mogelijkheid om hun punten nog eens aan te scherpen. De centrale vraag was uiteindelijk: van wie is het buitengebied? De antwoorden waren niet helemaal eensluidend; waar vanuit de recreatieve kant de opmerking werd gemaakt ‘dit is van ons allemaal’ gaf Flier namens LTO aan: “dat is allemaal leuk en aardig, maar als ik 1 ha. aankoop voor € 40.000,= dan wil ik er ook wel wat over te zeggen hebben”. Van den Heuvel zei “we moeten niet vragen van wie is wat, maar wat kunnen we voor elkaar beteken, hoe kunnen we elkaar versterken. Dat is ook de uitdaging die nu voor ligt om alle belangen die er zijn zoveel mogelijk te waarborgen zodat een ieder kan blijven genieten van ons mooie buitengebied maar ook dat er een goede boterham kan worden verdiend want dat is wel de basis voor de leefbaarheid. Borgen voor Morgen”. Zo werd weer aangesloten bij de worden van voorzitter Van den Brink aan het begin van de avond. Aan het slot concludeerde fractievoorzitter Ton van Leijen dat de problematiek complex is: er zitten heel veel facetten aan, en het is de kunst en de uitdaging om balans en harmonie daarin te zoeken. De fractie kan en zal zeker haar voordeel doen met de inbreng van de aanwezige deskundigen en de discussie. De ChristenUnie beschouwt deze avond als een bijdrage aan haar standpuntbepaling bij de behandeling van het onderwerp in commissie en raad.

Engbert Jan Ruitenberg (verslaggeving)

Klik hier voor het volledige interview van de LOCO na afloop van de bijeenkomst met Dries van de Grift en Engbert Jan Ruitenberg

Foto's: Locomediagroep

Reacties op 'Van wie is het buitengebied?'