Regionaal overleg over toekomst noodzaak

dinsdag 23 april 2013 09:05

Als zelfstandige gemeente redden we het niet meer. Dat schrijven we regelmatig, en het besef daarvan dringt steeds dieper door bij ons en de buurgemeenten. Een optelsom van ontwikkelingen heeft als gevolg dat we zonder een goede strategie voor meer bestuurskracht vastlopen. Tot nu toe zijn er al erg veel vormen van samenwerking, die wat de deelnemers betreft verschillen per onderwerp of doel waarvoor wordt samengewerkt. Naar de toekomst toe is het nog ingewikkelder geworden. We schrijven daar zo vaak over omdat het nodig is. De problemen waarvoor we staan zijn niet exclusief die van Oldebroek: alle gemeenten op de Veluwe hebben ermee te maken.

Logisch dus dat we als fractie regelmatig van gedachten wisselen met onze collega’s van de CU-fracties om ons heen. In die gesprekken wisselen we beelden uit: wat nemen jullie waar? Hoe taxeren jullie bepaalde ontwikkelingen? Hoe liggen de standpunten? Hoe interpreteren jullie de nuanceringen die minister Plasterk sinds zijn ingrijpende voorstellen over gemeentegrootte aanbrengt? Enzovoorts. Maar vooral ook: met welke aanpak is onze samenleving en de toekomst van onze gemeente het meest gediend? Zulke gesprekken helpen ons over en weer het beeld zuiver te houden. En om af te stemmen wat een goede benadering is om de samenleving in staat te stellen mee te denken. Niet eenvoudig, wel broodnodig. Ook andere partijen denken daar over na. En het is goed waar mogelijk elkaar ook te versterken wat betreft de beeldvorming. Verschillen zullen en mogen er zijn, als visies maar gebaseerd zijn op de juiste feiten. Dat is absolute noodzaak bij deze soms ingrijpende ontwikkelingen.

Ton van Leijen

“….ontwikkelingen taxeren…”

Reacties op 'Regionaal overleg over toekomst noodzaak'