Zorgen over succesvolle overdracht jeugdzorg

Pasfoto Liesbeth mei 2010woensdag 17 juli 2013 11:07

De overheveling van jeugdzorg van provincie naar de gemeente is een van de drie zogenoemde transitiedossiers. Een ingrijpend en complex proces. Daarover leven bij de fractie van de ChristenUnie zorgen. Dit wordt versterkt door alarmerende berichten in landelijke en regionale media. Over achttien maanden, 1 jan. 2015, moet het nieuwe stelsel zijn ingevoerd. Tegelijk met het verleggen van de verantwoordelijkheid vindt een bezuinigingsdoelstelling plaats. Bureaus Jeugdzorg trekken aan de bel. Er wordt een fors verlies van bestaande expertise gevreesd. Ook voor de fractie is de vraag urgent of noodzakelijke hulpverlening wel gecontinueerd zal kunnen worden geboden. Daarover stelt de fractie vragen aan het college.

Bestuurders van Bureaus jeugdzorg in o.a. Gelderland vrezen dat de zorg van tienduizenden jongeren in gevaar dreigt te komen. Continuïteit van de zorg en kwaliteit van hulpverlening wordt l betwijfeld. Uiteraard weten wij – aldus de fractie - dat er in sommige bijdragen in de pers wellicht een wat te gekleurd beeld wordt geschetst vanuit de huidige en mogelijk toekomstige positie van deze bureaus. Maar bij dit alles blijft het de uitdaging om een aanpak te realiseren die optimaal aansluit bij onze gemeentelijke behoeften. Nogal wat aspecten dus die ook ons zorgen baren.

De fractie van de ChristenUnie vraagt het college of het risico van hiaten in de zorgverlening ook in Oldebroek aanwezig is. En zo ja, hoe dit kan worden voorkomen dan wel hoe er op geanticipeerd kan worden. De fractie wil weten of het Experiment “Jeugdzorg dichtbij” - dat na de zomer start ook ingezet kan worden als middel om continuïteit in juiste zorg te garanderen.
Ook zijn er  gemeenten die handelen alsof het al 2015 is; zo heeft ’s Hertogenbosch de transitie al doorgevoerd. De fractie vraagt of het college op de hoogte is van de voortgang van de uitvoering in deze gemeenten, en of daar ervaringen zijn waarvan Oldebroek kan leren.
De Bureaus jeugdzorg van de provincie Gelderland en drie andere provincies hebben gemeld dat zij sonderende gesprekken voeren met de Willem Schikkergroep over samenwerking. De fractie vraag of het college kan aangeven of samenwerking op die schaal ook voor onze gemeente aantrekkelijke kansen biedt.

Om eventuele besparing op arbeidsuren te bereiken doet de fractie de suggestie om deze vragen mondeling te behandelen in een commissievergadering, of deze op te nemen in de Nieuwsbrief over de decentralisatiedossiers die de raadsleden ontvangen. Het gaat ons als fractie nl. niet primair om de antwoorden, maar wij willen graag alles in het werk stellen om een goede koers en daaruit volgend beleid voor een kwetsbare groep personen in onze gemeente te verkrijgen. De jeugd van Oldebroek- een groep die ons ook als fractie van de ChristenUnie na aan het hart ligt en het verdient dat wij als raadsleden ons inzetten voor optimale jeugdzorg in de gemeente Oldebroek.

Liesbeth Vos

klik op onderstaande link om de voledige brief te downloaden

Schriftelijke vragen aan B&W 17 juli 201373,7 kBapplication/pdfdownload

Reacties op 'Zorgen over succesvolle overdracht jeugdzorg'