Leerlingenvervoer gemeente Oldebroek

portret Hans mei 2014maandag 20 april 2015 13:45

De Commissie Samenleving heeft in de afgelopen vergadering gesproken over de verordening met betrekking tot het leerlingenvervoer. In 2013 heeft de gemeenteraad de huidige verordening vastgesteld maar intussen is het Passend Onderwijs ingegaan. Door deze verandering zijn de scholen verantwoordelijk voor het aanbieden van een goede onderwijsplek voor ieder kind. Daardoor is de huidige verordening niet meer voldoende en moet worden aangepast.

Het College heeft van de gelegenheid gebruik gemaakt om de kilometergrens aan te passen zodat er meer leerlingen gebruik kunnen maken van vervoer naar het speciaal basisonderwijs. Tot op heden lag deze grens op 6 kilometer, het voorstel van het College is om dit terug te brengen naar 4 kilometer. Vooral kinderen uit de kern Hattemerbroek zullen hier voordeel van hebben omdat ze nu wel binnen de regeling vallen wanneer ze naar een school in Zwolle gaan.

De fractie van de ChristenUnie ziet de schoolkeuze primair als een eigen verantwoordelijkheid van de ouders. Wanneer er gekozen wordt voor een bepaalde school, mogen ouders hier ook zelf wel iets voor over hebben. Het kan echter zo zijn dat kinderen vanwege een handicap of leer- en gedragsproblemen zijn aangewezen op een school voor speciaal basisonderwijs. Deze leerlingen moeten in onze ogen altijd de mogelijkheid hebben om passend onderwijs te krijgen. Het vervoer van en naar de school mag dan geen belemmering zijn. Door de invoering van het passend onderwijs kunnen gelukkig meer kinderen in de eigen gemeente en binnen het regulier onderwijs een goede plek krijgen. In tegenstelling tot de landelijke bepalingen heeft onze gemeente ervoor gekozen om de kosten voor het openbaar vervoer van leerlingen in het voortgezet speciaal onderwijs toch te vergoeden.

Onze fractie steunt het college met genoemde keuzes en waardeert de betrokkenheid.

Hans het Lam

Reacties op 'Leerlingenvervoer gemeente Oldebroek'