Reflectie

Pasfoto Engbert Jan mei 2010zaterdag 23 maart 2013 16:30

In het dagelijks leven met verplichtingen in het gezin, werk, hobby’s en andere maatschappelijke verplichtingen kennen veel mensen het gevoel van druk zijn. Bij mij is dat niet anders. We leven in een tijd dat alles geautomatiseerd is waar we veel kunnen of denken te kunnen maar als we niet oppassen geleefd worden door alles wat er op ons af komt. In de afgelopen tijd heb ik twee bijeenkomsten meegemaakt waarin opgeroepen werd tot reflectie en vooral zelfreflectie.

Als eerste was dat de bijeenkomst met prof. Engels die we als raadsleden hebben gehad over integriteit. Een goede avond waar we met elkaar gesproken hebben over wat kan wel en wat kan niet als het gaat over belangenverstrengeling en schijn van belangenverstrengeling. Als raadsleden hebben we allemaal de eed of belofte afgelegd dat we integer en zonder eigen belang zullen handelen. Ik ben er van overtuigd dat alle raadsleden in Oldebroek daar ook naar eer en geweten invulling aan willen geven. Een andere vraag is hoe komt dat handelen over bij de burgers waar we het voor doen maar ook naar elkaar als raadsleden. Om dat te weten is het belangrijk elkaar daar op te bevragen en over te spreken, reflectie. Maar ook zelfreflectie is belangrijk zo zei prof. Engels, waar doe je het voor en hoe doe je het. Gaat het dan altijd om het belang van de samenleving of sta je er voor jezelf met je eigen gelijk?

Een tweede bijeenkomst die me aan het denken heeft gezet was een bijeenkomst voor raadsleden van de ChristenUnie uit de regio. Spreker deze avond was Gert Jan Segers, Tweede Kamerlid voor de ChristenUnie. Het thema van de avond was christelijke politiek anno 2013. Gepassioneerd vertelde Segers over zijn leven in Egypte, waar hij leerde wat vrijheid betekent, over zijn motivatie om in de politiek te gaan. Niet met opgeheven vingertje wat wel en niet mag maar zoals Jezus deed naast mensen gaan staan, barmhartig en bewogen. Het geloof moet zichtbaar worden in het navolgen van Christus, ook in deze tijd.

We zijn vaak bezig om allerlei dossiers uit te pluizen en oplossingen te vinden wat natuurlijk ook moet gebeuren. Dan is het belangrijk hoe is je houding hierin; Jezus leert ons: niet om te heersen maar om te dienen. Dit komt dan weer kort bij de woorden van prof. Engels weliswaar uit een andere motivatie maar toch.

Engbert Jan Ruitenberg

Reacties op 'Reflectie'